zaterdag 27 november 2010

Joseph Messner: Mozart Krönungsmesse (Christschall, ca.1931) + discografie


Joseph Messner (1893-1969), Oostenrijks dirigent, organist en componist. Was vanaf 1923 verbonden als organist en vanaf 1926 als Kapellmeister aan de Dom van Salzburg. Vanaf 1932 tot 1967 dirigeerde hij de z.g. Dom Concerten van de Salzburger Festspiele. Als organist trad hij op in veel Europese steden, hij was een begenadigd improvisator op het orgel. Hij componeerde meer dan 200 werken: kerkmuziek, koorwerken, liederen, concerten, symfonieën en kamermuziek, o.a.  Missa poëtica (op teksten van Ilse von Stach); Zwei Marienlegenden; een orgelsymfonie; de z.g. kerkopera Esther; de opera Hadassa; en toneelmuziek voor "Jedermann" (Elckerlyc), geschreven door Hugo von Hofmannsthal.
Messner heeft als dirigent in 2 films opgetreden: Das unsterbliche Lied (1934) en Das Tor zum Frieden (1951). 
Deze opname op Christschall van Mozart's Krönungsmesse staat niet vermeld in de CHARM database, ook niet op een site met veel info over Messner, The Remington siteOp Christschall is ook het Requiem van Mozart uitgebracht, opgenomen 9-8-1931 en uitgebracht op CD door Orfeo. Op basis van de Charm, de Remington site, Youtube en gegevens over Orfeo CD's kom ik tot een eerste voorlopige discografie van Joseph Messner. 


Wolfgang Amadeus Mozart: Krönungsmesse KV 317 (1779)
Kyrie: Andante maestoso - Più andante
Gloria: Allegretto con spirito
Credo: Allegro molto - Adagio - Tempo I
Sanctus: Andante maestoso - Allegro assai)
Benedictus: Allegretto - Allegro assai
Agnus Dei: Andante sostenuto - Allegro con spirito
Maria Keldorfer-Gehmacher, sopraan
Irma Drummer, alt
Hermann Gallos, tenor
Richard Mayr, bas
Koor en orkest van de Salzburger Dom o.l.v. Joseph Messner
78t 30 cm: Christschall 80-83 C (4251-7)
Totale tijd: 23:16

Wolfgang Amadeus Mozart: Orgelsonate   4:00
Joseph Messner, orgel
Orkest van de Salzburger Dom
78t 30 cm: Christschall 83 C (4220)

Download mp3

Discografie Joseph Messner:

Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem
Hanna Seebach-Ziegler, sopr.; Jella von Braun-Fernwald, alt; Hermann Gallos, tenor; Richard Mayr, bas; Chor und Orchester des Salzburger Domes
Live-opname Salzburger Festspiele 9-8-1931
78t Christschall 74-9 (4237;44;38;39;46;47;42;45;43;48-50)
CD Orfeo C 396 951 B

Wolfgang Amadeus Mozart: Krönungsmesse KV 317 (1779)
Maria Keldorfer-Gehmacher, sopraan
Irma Drummer, alt
Hermann Gallos, tenor
Richard Mayr, bas
Koor en orkest van de Salzburger Dom o.l.v. Joseph Messner
78t Christschall 80-83 C (4251-7). Opname waarschijnlijk 1931.

Wolfgang Amadeus Mozart: Orgelsonate
Joseph Messner, orgel; Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 83 C (4220). Opname waarschijnlijk 1930 of 1931.

Felix Mendelssohn: “Elias”: So ihr mich von ganzem Herzen suchet
Felix Mendelssohn: “Paulus”: Sei getreu bis in den Tod
Hermann Gallos, ten. (Opernsänger an der Staatsoper, Wien)
Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 84 (4224/4268 ml)

Wolfgang Amadeus Mozart: uit cantate “Davidde penitente”: Bei dir, o Quell des Lebens
Hermann Gallos, ten. (Opernsänger an der Staatsoper, Wien)
Wolfgang Amadeus Mozart: Quaere superna                         
Lucy Siegrist, sopr. (Konzertsängerin, Zürich) 
Orchester des Salzburger Domes.
78t Christschall 87 (4223/4267)

Wolfgang Amadeus Mozart: Ave verum
Wolfgang Amadeus Mozart: Laudate Dominum
Hanna Seebach-Ziegler, sopr. (Konzertsängerin, Krefeld)
Chor und Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 88 (4230/4231ml)

Joseph Haydn: Lass mich Deine Leiden singen
Michael Haydn: Tenebrae factae
Chor des Salzburger Domes
78t Christschall 89 (4208/9)

Anton Bruckner: Tota pulchra est
Anonymus: Lamentatio Jeremiae
Männerchor des Salzburger Domes
78t Christschall 90 (4275/6ml)

Joseph Eybler: Omnes de Saba venient (Graduale für das Fest Epiphane)
Lucy Siegrist, sopr. (Konzertsängerin Zürich)/
Joseph Eybler: Reges Tharsis
Chor und Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 91 (4225/6)

Johann Sebastian Bach: Air
Karl Stumvoll, viol; Joseph Messner, orgel
78t Christschall 92B (4273)

Max Reger: Mariae Wiegenlied
Evi Klemens, sopr. (Opernsängerin, Salzburg)
Franz Xaver Gruber: Stille Nacht, heilige Nacht
Evi Klemens, sopr.; Irma Drummer, alt (Konzertsängerin, München)
Chor und Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 97 / 97A (04235ml/04236)

Georg Feichtner: Still, still
Chor des Salzburger Domes
Wolfgang Amadeus Mozart – August Hartl: Engel Gottes künden
Evi Klemens, sopr.; Irma Drummer, alt (Konzertsängerin, München)
Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 98 (04277/04264)

Wolfgang Amadeus Mozart: Mis no.15 (fagotsolo-mis): Agnus Dei + Donna nobis pacem
Lucy Siegrist,  sopr.; Irma Drummer, alt; Hermann Gallos, tenor; Karl Ettle, bas
Chor und Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 100 (04232/3)

Vincenz Goller: Wonderschön prächtige / Milde Königin, gedenke
Chor des Salzburger Domes
78t Christschall 102 (04218/9)

Leopold Mozart: Parasti mensam
Lucy Siegrist, sop. (Konzertsängerin, Zürich); Hermann Gallos, tenor (Opernsänger, Wien); Chor und Orchester des Salzburger Domes
Peter Gütfreund (Pedro Bonamico): Laudate Dominum
Chor des Salzburger Domes
78t Christschall 103 (4229ml/4211m2E)

Robert Führer: Assumpta est Maria
 Lucy Siegrist,  sopr.; Irma Drummer, alt; Hermann Gallos, tenor; Karl Ettle, bas
Franz Schubert: Mis in G: Benedictus
Hanna Seebach-Ziegler, sop.; Hermann Gallos, tenor; Richard Mayr, bas
Chor und Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 104C (4227ml/4258ml)

Felix Mendelssohn: “Elias”: Es ist genug
Felix Mendelssohn: “Paulus”: Gott, sei mir gnädig
Karl Ettle, bas (Opernsänger, Wien)
Orchester des Salzburger Domes
78t Christschall 105 (4221/2)

Georg Friedrich Händel: “Atalanta”: Care Selve /
Haydn: “The Creation”: On mighty pens
Eidé Noréna (=Andre Karoline Hansen)
78t. HMV DB 5054 (2LA 1920/1), opn. 03-09-1937 

Giuseppe Verdi: Ave Maria / Alessandro Stradella: Pieta Signore

Eidé Noréna
78t. HMV DB 5056 (2LA 1923/5), opn. 03-09-1937 

Wolfgang Amadeus Mozart: Grabmusik KV 42 (Passionskantate)
Maria Stader, sopr.; Otto Wiener, bas; Salzburger Domkoor, Mozarteum Orchester Salzburg o.l.v. Joseph Messner. Live-opname Salzburger Festspiele 1952.
CD Orfeo C 396 951 B

Orazio Benevoli': "Messe solennelle pour 53 voix et hymne pour la consécration de la cathédrale de Salzbourg"
Salzburger Domchoir, Vienna Symphony Orchestra, Franz Sauer, organ.
LP Philips A 00622/3 L (2 lp’s ). Opname 06-06-1952

Wolfgang Amadeus Mozart: Regina Coeli in C KV 276 (321b)
Laurence Dutoit, sopr.; Gertrude Pizinger, alt; Fritz Wunderlich, tenor; Franz Pacher, bas; Franz Sauer, orgel. Salzburg Mozarteum Orkest + Salzburg Kathedraal Koor.
Live-opname Salzburger Festspiele 16-08-1959.
CD Orfeo 610031

Joseph Haydn: Missa in tempore belli, H.22 no.9 “Paukenmesse”
Laurence Dutoit, sopr.; Gertrude Pizinger, alt; Fritz Wunderlich, tenor; Franz Pacher, bas; Franz Sauer, orgel. Salzburg Mozarteum Orkest + Salzburg Kathedraal Koor.
Live-opname Salzburger Festspiele 16-08-1959.
CD Orfeo 610031

Remington LP’s:

Joseph Haydn:  The Seven Last Words of Christ
Hilde Gueden, Sopr.; Clara Ölschläger, alt; Julius Patzak, Tenor; Hans Braun, Baritone; Ernst Reichert, Harpsichord; Salzburg Mozarteum Orchestra, The Salzburg Dome Choir.
Live-opname Salzburger Festspiele  30-07-1950 in de Aula Academica.
Remington R-199-66/2

Georg Friedrich Händel:   The Messiah (in de bewerking van Mozart-Hiller) Anneliese Kupper, sopr.; Rosette Anday, alt; Lorenz Fehenberger, tenor; Josef Greindl, bas; Salzburg Mozarteum Orchestra, Salzburg Domkoor.
Live-opname Salzburger Festspiele in de Aula Academica 28-08-1949.
Remington R-199-69/3

Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem 
Hilde Gueden, Sspr.; Julius Patzak, tenor; Rosette Anday, alt; Josef Greindl, bas; Salzburg Mozarteum Orchestra, Salzburg Domkoor.
Live-opname Salzburger Festspiele in de Aula Academica 27-08-1950
Remington R-199-96/2

Festival Records (USA):

Mozart: Krönungsmesse KV 317
Hilde Zadek, sopr.; Eleanore Gifford, alt; Julius Patzak, tenor; Hans Braun, bas
Festival 100.

Anton Bruckner: Te Deum
Stefanie Holeschovsky, sopr.; Fanny Elsta, alt; Lorenz Fehenberger, tenor; Georg Hann (bass); Koor en orkest van de 1949 Salzburg Festival 1949
Festival 101

Eurodisc:

Wolfgang Amadeus Mozart: Krönungsmesse; Laudate dominum; Ave verum; Exsultate jubilate 
Maria Friesenhausen; Erika Bollweg; Reich Kienbacher; Walter Raninger
Salzburger Domchor 
Eurodisc 88 638 

zondag 21 november 2010

Jean Gitton, dir.: J.S. Bach - Magnificat BWV 243 (Pathé, 1948)


Dit is voorzover ik weet de eerste complete opname van Bach's Magnificat. Enkele gegevens van de uitvoerenden: 
Nadine Renaux is op dit Youtube filmpje uit 1957 te zien als Zerlina, samen met Calvo Alberio in een scène uit Mozart's Don Giovanni.
Odette Turba-Rabier kwamen we al tegen in L'enfant et les sortilèges van Ravel in de Columbia-opname uit 1947 (zie elders op deze blog).

Hélène Bouvier (1905-1978), Franse mezzo-sopraan, debuteerde in 1930, zong tot 1938 in Teatro Colón, Buenos Aires, Argentinië.  Ze nam deel aan premières van eigentijdse werken, zoals van Maurice Duruflé (Requiem), Darius Milhaud (Bolivar) en dus ook aan deze première van de eerste complete opname van het Magnificat. Hier is nog meer info over haar te vinden.
Camille Maurane (1911-2010) studeerde aan het Parijse Conservatorium bij Claire Croiza en startte bij de Opéra-Comique in 1940. Hij was een typische bariton-martin (tussen bariton en tenor in). Maurane heeft o.a. meegewerkt aan 3 complete opnamen van Pelléas et Mélisande van Debussy. Meer info vindt u hier
Georges Jouatte (1892-1967): Franse tenorzanger en zangdocent. Opgeleid aan het Conservatorium van Parijs en in Duitsland. Debuteerde in 1932 en na herscholing opnieuw in 1934 aan de Opéra in Parijs. Had veel succes in de Rosenkavalier, wat hij in Parijs in 1936 heeft gezongen in aanwezigheid van Richard Strauss. Maakte sinds 1937 deel uit van de Opéra-Comique van Parijs. Meer informatie hier.

Johann Sebastian Bach: Magnificat in D, BWV 243
1  Koor — “Magnificat”
2  Aria (sopraan 2) — “Et exsultavit spiritus meus”
3  Aria (sopraan 1) — “Quia respexit humilitatem”
4  Koor — "Omnes generationes“
5  Aria (bas) — "Quia fecit mihi magna“
6  Duet (altm, tenor) — "Et misericordia“
7  Koor — "Fecit potentiam“
8  Aria ( tenor) — "Deposuit potentes“
9  Aria (alt) — "Esurientes implevit bonis“
10 Trio (sopraan I/II, alt) — "Suscepit Israel“
11 Koor — "Sicut locutus est“
12 Koor — "Gloria Patri“
Orchestre Symphonique & Chorale de l’Université de Paris
Dirigent: Jean Gitton
Raymond Sabarich: trompet solo - 1, 7
Nadine Renaux, msop (de l’Opéra-Comique) - 2, 10
Mr. François, hautbois d’amour: 2
Odette Turba-Rabier, sop. (de l’Opéra) - 3, 10
Camille Maurane, bas (de l’Opéra-Comique) - 5
Hélène Bouvier, alt (de l’Opéra) - 6, 9, 10
Georges Jouatte, ten. (de l’Opéra) – 6, 8
Lavaillote & Lebon, fluit - 9
78t 30 cm: Pathé PDT 177-182 
CPTX 777 ;775-6; 790; 789; 791; 788; 787; 786; 779; 778
Opgenomen in Théâtre des Champs- Élysées op 23.02.1948
Totale duur: 30:39

De vuller op plaatkant 12:
Johann Sebastian Bach: uit Oratorio de Noel: Sinfonia pastorale   4:20
Orchestre Symphonique de l’Université de Paris
Dirigent: Jean Gitton
78t 30 cm: Pathé PDT 182 (CPTX 774)

Download mp3

dinsdag 16 november 2010

Ernest Bour: Ravel - L'enfant et les sortilèges (Columbia 1947)


Sidonie-Gabrielle Colette (1873-1954), de veelbesproken Franse schrijfster (3 x getrouwd, veel affaires met mannen en vrouwen, w.o. haar stiefzoon. Beroemd m.n. door de roman Gigi), kreeg in 1917 het verzoek een ballet te schrijven voor de Opéra de Paris. Ze koos Maurice Ravel (1875-1937) om haar libretto op muziek te zetten. Op Ravel's voorstel werd het een opera. In 1925 vond de première plaats in Monte Carlo o.l.v. Victor de Sabata. Het is buitengewoon speelse muziek in een coloriet van stijlen, met jazzy accenten. Je hoort op een gegeven moment zelfs Kurt Weill langskomen. 
In 1947 nam de Franse dirigent Ernest Bour (1913-2001) een prachtige uitvoering op, uitgebracht op 6 Columbia-platen, de laatste plaat enkelzijdig (dus 11 plaatkanten). 


Colette in Rêve d'Egypte (1907)

Maurice Ravel - Sidonie-Gabrielle Colette: L’enfant et les sortilèges
Rolbezetting:
Nadine Sautereau
Denise Scharley
Yvon Le Marc ‘Hadour
André Vessières
Solange Michel
Joseph Peyron
Odette Turba-Rabier
Martha Angelici
Maurice Prigent
Marguerite Legouh
Claudine Verneuil
Orch. National de la Radiodiffusion Française
Ernest Bour
Artistic director: François Agostini
78t 30 cm: Columbia LX 1124-8; LXS 1129 (SOFX 1-11)
Opname 1947
Duur: 42:14

Download mp3

maandag 15 november 2010

Koro della Cappella Sistina (Odeon, 1925)


Het jongenskoor van de Sixtijnse Kapel heeft voor Odeon in 1925 enkele 78t.platen opgenomen, met een prachtige foto van het koor op het label (zie foto's). Enig speurwerk in de CHARM database leert dat de opnamen in 1925 gemaakt zijn. Ik geloof dat de platen akoestisch opgenomen zijn, naar het geluid te oordelen. Meer informatie over Firmin Lebel vindt u hieren over Giovanni de Palestrina hier.



1  Firminus Le Bel: Puer natus est nobis (kerstmotet)   6:30
    78t 30 cm: Odeon O-9025 Lxx 76820/1 (xxB 7350/1)
    Opname 19-10-1925

2  Giovanni da Palestrina: Exsultate Deo   2:50
3  Giovanni da Palestrina: Laudate Dominum   3:55
     78t 30 cm: Odeon LXX 76826/7 (xxB 7090/1)
    Opname 25-11-1925

Koor van de Sixtijnse Kapel o.l.v. Monseigneur Raffaele Casimiri

Download mp3

vrijdag 12 november 2010

Live recordings 1926 HMV deel 1: Balfour, Sargent, Bairstow, Bellezza


In 1925 werd de microfoon toegepast in de opnamestudio's. Vandaar de naam "elektrische opnamen" (= met microfoon) i.p.v. het akoestische procédé, waarin men in een hoorn speelde/zong en waarbij die mechanische trillingen op een wasplaat werden vastgelegd.
En wat doet men als dit soort nieuwe mogelijkheden zich aandienen? Juist: de grenzen opzoeken! Massale uitvoeringen geven met koor en orkest en die live opnemen. En met name His Master's Voice was hier actief in. Daarom nodig ik je uit om te luisteren naar enkele live-opnamen, opgenomen in de Royal Albert Hall en in Covent Garden in Londen.

The Royal Choral Society werd opgericht in 1871, om de opening van de Royal Albert Hall op koninklijke wijze te vieren.  

Over Malcolm Sargent (29.04.1895 - 03.10.1967; "Sir" sinds 1947) is hier veel informatie te lezen. Hij was van 1928 tot zijn dood vaste dirigent van the Royal Choral Society.

Sir Edward Bairstow (22.08.1874 - 01.05.1946; "Sir" sinds 1932): Engels organist en componist van m.n. Anglicaanse kerkmuziek. Was organist van York Minster van 1913 tot zijn dood. Lees meer over hem op Wikipedia. 

Vincenzo Bellezza (17.02.1888 - 08.02.1964), Italiaans operadirigent, debuteerde in Napels met Aida van Verdi in 1908. Vanaf 1920 was hij eerste dirigent in het Teatro Colón, in Buenos Aires. In 1926 dirigeerde hij in Covent Garden, in dat jaar leidde hij ook het afscheidsconcert van de beroemde sopraan Nellie Melba, en live-opnamen met de Russische bas Feodor Chaliapine.  Tussen 1926 en 1935 dirigeerde hij in de Metropolitan.  Na 1935 was hij vooral actief in Rome. Hij nam twee complete opera’s op: in 1946 La Traviata, en in 1955 Il Tabarro. 


1  Georg Friedrich Händel: "Messiah": Worthy is the lamb   3:50
2  Georg Friedrich Händel: "Messiah": Lift up your heads   3:04
    Royal Albert Hall Orch. + Royal Choral Society o.l.v. H.L. Balfour; 
    R. Arnold Greir, organ
    78t 30 cm: HMV D 1057 (04860/1)  CR 121/118
    Live Royal Albert Hall 2.1.1926

3  Georg Friedrich Händel: "Messiah": Behold the lamb of God   3:17
4  Georg Friedrich Händel: "Messiah": Hallelujah chorus   4:18
    Royal Albert Hall Orch. + Royal Choral Society o.l.v. Malcolm Sargent
    78t 30 cm: HMV D 1108 (04870/1)  Cr 230/238
    Live Royal Albert Hall 2.4.1926

5  Georg Friedrich Händel: "Messiah": And the glory   3:01
6  Georg Friedrich Händel: "Messiah": Amen chorus   3:38
    Royal Albert Hall Orch. + Royal Choral Society o.l.v. Malcolm Sargent
    78t 30 cm: HMV D 1135 (04884/5)  CR 234/237
    Live Royal Albert Hall 2.4.1926

7  Johann Sebastian Bach: Messe H-moll: Qui tollis   3:19
8 Johann Sebastian Bach: Messe H-moll: Hosianna in Excelsis   3:04
    Royal Albert Hall Orch. + Royal Choral Society  o.l.v. Sir Edward Bairstow
    78t 30 cm: Electrola EJ 42 (04873/7)  CR 319/330
    Live Royal Albert Hall 24.4.1926

9  Arrigo Boito: "Mefistofele": Prologue – finale   5:40
    Vincenzo Bellezza, dir.
    78t 30 cm: HMV D 1109 (4-0860/1)  CR 385/386
    Live Covent Garden 31.5.1926


Download mp3

dinsdag 2 november 2010

Purcell: Dido & Aeneas 1st recording (Decca 1935)


De eerste complete opname van Henry Purcell's Dido & Aeneas werd door Decca uitgebracht in 1935, in een album met 7 78t.platen. Hierover verscheen het volgende stukje in The Gramophone (nov.1935):
The Decca Company is spending £20,000 on the great enterprise of recording Purcell's opera Dido and Aeneas without cuts. Purcell wrote it in 1688 for the young ladies of Josias Priest's Academy in Chelsea, a stone's-throw from the site of Decca's recording studios. Professor Dent's version will be used. Mr. Clarence Raybould will conduct The Boyd Neel String Orchestra and Mr. Kennedy Scott's A Cappella Singers, and among the soloists are Mary Jarred, Mary Hamlin and Roy Henderson. The part of Dido will be sung by Nancy Evans, a newcomer from Liverpool, whose remarkable voice and suitability for the role set the seal on Decca's longcherished project.

Nancy Evans (1915-2000): Engelse mezzosopraan, had les van John Tobin, Maggie Teyte en Eva de Reusz. Maakte haar recitaldebuut in Liverpool op haar 18e, haar podiumdebuut was in 1938 (Sullivan: The rose of Persia). Had kleine rollen bij the Royal Opera House in Londen. Na de oorlog maakte ze deel uit van Benjamin Britten's net opgerichte English Opera Group. Britten schreef de song cyclus A charm of lullabies, en de rol van Nancy in de opera Albert Herring voor haar. Ze was van 1941 tot 1948 getrouwd met Walter Legge en hertrouwde in 1949 met de librettist en producer Eric Crozier, die samen met Britten en Peter Pears oprichter was van het Aldeburgh Festival. Ze gaf zangles op de Britten-Pears School. 

Nancy Evans
Roy Henderson (1899-2000): Engels baritonzanger, dirigent en docent. Hij had een grote zangcarrière vanaf jaren '20 tot jaren '40, werd professor bij de Royal Academy of Music in 1940. Hij heeft Kathleen Ferrier 7 jaar lesgegeven.

Mary Jarred (1899-1993): Engelse alt, begon met kleine operarollen in 1929. Zong, op aanbeveling van Lauritz Melchior, 3 jaar bij de opera van Hamburg. Van 1933-1939 Covent Garden. ook befaamd als concertzangeres, zong o.a. in Messiah, Matthäus Passion, Elijah en koorsymfonie (Beethoven) en Dream of Gerontius (Elgar). Van 1965-1973 gaf ze les aan de Royal Academy of Music.

Clarence Raybould (1886-1972): Engels dirigent, pianist en componist. Hij dirigeerde zowel lichter (operettes e.d.) als het standaard klassieke repertoire. Hij dirigeerde ook veel werk van eigentijdse, mn.n. Britse, componisten. In 1956 vond, mede door toedoen van de Russische president Chroetsjov, een memorabele en buitengewoon succesvolle tournee plaats door Rusland van 8 Engelse musici: Alfredo Campoli (viool), Cyril Smith (piano), Phyllis Sellick (piano, vrouw van Cyril Smith), Jennifer Vyvyan (sopraan), Leon Goossens (hobo), Gerald Moore (piano), Sir Arthur Bliss (componist) en Clarence Raybould.
Overigens is via de CHARM database de tweede complete opname van Dido and Aeneas uit 1945 o.l.v.  Constant Lambert te downloaden, met o.a. Joan Hammond, Isobel Baillie, Gladys Ripley en Dennis Noble.

Henry Purcell (1659-1695): Dido & Aeneas 
1e acte: het paleis   24:58
2e acte: de grot   8:14
3e acte: het schip   17:53

Rolverdeling:
Nancy Evans: Dido
Roy Henderson: Aeneas
Mary Hamlin: Belinda
Mary Jarred: Sorceress
Gwen Catley: first witch
Gladys Carrie: second witch; second woman
Olive Dyer: Spirit
Sydney Northcote: sailor
Mr. Charles Kennedy Scott's A Capella Singers
Boyd Neel String Orchestra
Bernhard Ord: clavecimbel
Clarence Raybould, dirigent

78t 30 cm: Decca X 101-7
TA.1961-3; 1957; 1950-3; 1958; 1954-5; 1959; 1964; 1956
Totale duur: 51:05
Opname 1935

Download mp3