zaterdag 30 april 2011

Malcolm Sargent: Holst The hymn of Jesus (HMV, 1944)

Gustav Holst

Gustav Holst (1874-1934): Engels componist, verscheen eerder op mijn blog 33 toeren klassiek op een Pearl LP waar hij o.a. zelf als dirigent te horen is in opnamen uit 1924.
The hymn of Jesus op.37 voor koor en orkest heeft hij geschreven in 1917. 
Als ik de CHARM database mag geloven kan de opname van Malcolm Sargent (1895-1967) de eerste complete opname van dit werk zijn. Sargent was een groot promotor van Engelse muziek, als dirigent excelleerde hij in werken voor koor en orkest. We kwamen hem eerder tegen bij live-opnamen uit 1926 met de Royal Choral Society, van welk koor hij van 1928 tot zijn dood vaste dirigent was.
De platen ruisen helaas behoorlijk, de ergste hagel heb ik kunnen verwijderen, maar ik hoop dat u toch voldoende kunt genieten van deze bijzondere opname van een weinig gespeelde compositie van Gustav Holst.

Malcolm Sargent, Three Valleys festival 1932

Gustav Holst: The hymn of Jesus, op.37 (1917)
1  Prelude
2  Glory to Thee
3  Divine grace is dancing
4  Divine ye in dancing
5  Whem I am gone
Huddersfield Choral Society, 
Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Malcolm Sargent
78t 30 cm: HMV C 3399-400; CS 4001  (2ER.763-7)
Opname 28-05-1944
Totale tijd:  20:12

Download mp3

donderdag 28 april 2011

Abbaye de St.Pierre de Solesmes (DG, 1930)


In april 1930, alweer 81 jaar geleden, hebben de monniken van de Abdij van St. Pierre de Solesmes voor de Franse HMV (Disque Gramophone) in de Abdij 12 78t.platen opgenomen. Eén ervan zit in mijn verzameling en die wil ik graag delen. Precieze informatie over de 12 78t.platen vindt u hier. De dirigent Joseph Gajard, leerling van André Mocquerreau, heeft in 1943 een boek geschreven over het ritme van Gregoriaanse zang. Uit de beschrijving een citaat:
"Gregorian rhythm is a true musical rhythm; it has a character all its own, but it is as definite as the rhythm of modern music. Every kind of piece, be it a small syllabic antiphon or a long elaborate Alleluia, possesses its precise rhythm, clear and fixed, which must be discovered at all costs, otherwise the melody will be robbed of all its beauty and all its raison d'être."
De ritmische ideeën van André Mocquerreau zijn tegenwoordig grotendeels verlaten. Meer recente opnamen, met dirigent Jean Claire, volgen de ritmische theorieën van Eugène Cardine. Pearl GEMM heeft in 1995 op een dubbel-CD de complete opnamen uit 1930 uitgebracht.


Gregoriaans: Mis "Lux et Origo"
kant 1:  3:27
Kyrie Eleison I (Mode VIII), LU 16b
Agnus Dei I (Mode IV), LU 18b
kant 2:  4:30
Gloria in excelsis I (Mode IV), LU 16c
Sanctus I (Mode IV), LU 18a
Choeur des moines de l'Abbaye Saint-Pierre de Solesmes o.l.v. Dom Joseph Gajard O.S.B.
78t 30 cm: Disque Gramophone W 1115 (32-1676/7) CF 3158/9

Download mp3

zondag 10 april 2011

F. Austin: The Beggar's Opera (HMV D 524, 1920)


Frederick Austin (1872-1952): baritonzanger, componist en docent, m.n. bekend om zijn bewerking en productie van John Gay's Beggar's Opera (1728) in 1920.  Het stuk opende in het Lyric Theatre, Hammersmith, op 6 juni 1920, en er volgden 1463 uitvoeringen tot in 1923! Austin reviseerde ook het vervolg, Polly, in 1922 en ook dat had veel succes.


Frederick Austin

Dit is een opname gemaakt in 1920, dus vermoedelijk met de originele cast, met 6 korte fragmenten uit deze opera.

Overigens is een LP uit 1962 van the Beggar's Opera, gedirigeerd door Max Goberman, te downloaden op Random Classics.


Sylvia Nelis

John Gay, arr. Frederick Austin: The beggar's opera
1 a  O Polly, you might have toy’d and kiss’d: 
        Sylvia Nelis, sop.; Nellie Walker, alt
   b  My heart was so free: 
        Frederick Ranalow, bar.
   c  Cease your funning: 
        Sylvia Nelis, sop.
2 a  Were I laid on Greenland’s coast: 
        Sylvia Nelis, sop.; Frederick Ranalow, bar.
   b  How happy I could be with either:  
        Frederick Ranalow, bar.
   c  In the days of my youth: 
        Nellie Walker, alt; Arthur Wynn; Frederick Austin, bar.
Frederick Austin dir., Lyric Theatre (Hammersmith) Orchestra
78t 30 cm: HMV D 524 (04294/5)  HO 4656/7 AF

The beggar's opera, 1920

Download mp3

vrijdag 8 april 2011

Live recordings 1926 HMV deel 2: Albert Coates (HMV D1144)


In een eerdere post besteedde ik aandacht aan live-opnamen uit 1926. Omdat in 1925 de microfoon was uitgevonden, die een veel groter frequentiebereik had dan de akoestische opnamehoorns, werd het mogelijk grote koren en orkesten op te nemen. En daar live-opnamen van maken was natuurlijk helemaal prachtig. We horen de flamboyante Engelse dirigent Albert Coates (23.04.1882 - 11.12.1953), met name geroemd als dirigent van opera en het Russische repertoire. 
Enkele sterren die op deze 78t.plaat te horen zijn:
Florence Austral (Florence Mary Wilson)(26.04.1892 - 15.05.1968): Australische sopraan;
Gladys Ripley (09.07.1908 - 21.12.1955), Engelse alt;
Edna Thornton (1875-1958), Engelse alt. Ze zong op de plaat o.a. mee in een kwartet samen met Nellie Melba, John McCormack en Mario Sammarco, op de dag dat Koning Edward VII werd begraven. Melba was in een slecht humeur, McCormack kwam te laat en er vielen harde woorden. Het werd toch een gedenkwaardige opname...

Helaas is deze plaat in slechte staat, maar ik heb een zwak voor live-platen uit 1926 dus ik wil hem desondanks toch graag met jullie delen.

Albert Coates

Felix Mendelssohn: "Elijah":
01  For he shall give his angels charge over thee   2:36
       Florence Austral, sop.; Edna Thornton, alt; T. Walters, Gladys Ripley, alt; 
       F. Webster, E. Hargreaves, Edward Halland, H. Frey; 
       Royal Albert Hall Orchestra o.l.v. Albert Coates
02  Yet doth the Lord see it not   4:20
       Royal Choral Society, Royal Albert Hall Orchestra o.l.v. Albert Coates
Recorded during the Royal Choral Society's Concert at the Royal Albert Hall, London, on October 23rd, 1926
78t 30 cm: HMV D 1144 (04889 / 04891)  CR 792/798

Download mp3

donderdag 7 april 2011

Jane Laval: Henri Busser, Gabriel Fauré (Columbia, 1931)

Jane Laval
Jane Laval (echte naam: Jane Santiard)(1894-1986), Franse sopraan.  Studeerde bij Hettich, Albers en Isnardon. Ontving de Prix du Conservatoire Paris in 1916. Debuut bij Grand Opéra Paris in Castor et Pollux van Rameau. Ze heeft gezongen in operatheaters van Buenos Aires, Barcelona, Monte Carlo, Londen (Covent Garden). in 1924 zong ze op de begrafenis van Gabriel Fauré. Een van Frankrijks beroemdste concertzangeressen. En o, wat een prachtige stem! Ze heeft opnamen gemaakt voor Vocalion, Pathé en Columbia.
Jean Witkowski, dirigent en cellist, was de zoon van Georges Martin Witkowski (1867-1943), Frans dirigent en componist. 
Henri Büsser (1872-1973): Frans componist, organist, dirigent en docent. Studeerde orgel bij César Franck en compositie bij Ernest Guiraud. Was een periode de secretaris van Charles Gounod. Won de Prix de Rome in 1893. Leidde de 4e uitvoering van Debussy's Pelléas et Mélisande, op diens verzoek, en talloze uitvoeringen nadien. Werd bevriend met Jules Massenet. Was getrouwd met de beroemde sopraan Yvonne Gall (1885-1972).
De 78t.plaat is in vrij slechte staat, maar luister door de tikjes heen!


Henri Büsser

1  Henri Büsser: Le sommeil de l'enfant Jésus (Berceuse pour la nuit 
    de Noël)   4:18
    Jane Laval, sopraan, met begeleiding van orgel, viool, cello en harp
2  Gabriel Fauré: Requiem: Pie Jesu   4:13
    Jane Laval, sopraan; orgel + orkest o.l.v. Jean Witkowski
78t 30 cm: Columbia BFX 3  (WLX 1554/7)
Opname Henri Busser: 15-06-1931
Opname Gabriel Fauré: 16-06-1931
Opgenomen in Cathédrale St. Jean, Lyon

Download mp3