woensdag 30 november 2011

Emilie Herzog - Rossini (G&T G.C.-43693, 1905)


Emilie Herzog (Ermatingen, 1859 - Aarburg, 19.06.1923), Zwitserse coloratuursopraan, opgeleid in Zürich (Karl Gloggner) en München (Adolf Schimon). 
1880-1889: München Opera
1887: trouwde met Heinrich Welti (1859-1937), een muziekcriticus en -schrijver.
Sinds 1883 Bayreuther Festspiele
1889-1910: Berliner Hofoper
Gastrollen in Londen, Parijs, Wenen, Brussel en Moskou.
1899-1900: Metropolitan, New York
1903-1910: gaf les aan Hochschule für Musik in Berlijn
1910-1922: gaf les aan het Conservatorium van Zürich.
Ze heeft tussen 1903 en 1909 opnamen gemaakt voor G&T, Beka, Columbia, Edison (2 minuten cilinders) en Gramophone Predog. Ze zingt op deze G&T deel 1 van de bekende aria van Rosine, uit de Barbier van Sevilla, in het Duits.


Gioacchino Rossini: "Il barbiere di Siviglia": Arie der Rosine deel 1   2:57
Emilie Herzog, Kgl. Preuss. Kammersängerin (+ orkest)
78t 25 cm: Gramophone Concert Record G&T G.C.-43693  151r
Opname Berlijn, 1905

Download mp3

maandag 28 november 2011

Franz Völker (Polydor, 1928, 1930, 1937)


Franz Völker (1899-1965): Duitse tenor. Zijn stem was een mix tussen lyrische en dramatische tenor. Werd ontdekt door de dirigent Clemens Krauss. Een overzicht (gebaseerd op Kutsch en Riemens - Unvergängliche Stimmen):
1926-1931: Frankfurt a. M.
1931-1935: Wiener Staatsoper
1931-1939: Salzburger Festspiele
1933-1944: Bayreuther Festspiele
1935-1945: Staatsoper, Berlin
1945-1952: Staatsoper München
Franz Völker stopte in 1952 met zijn actieve zangcarrière en werkte als zangpedagoog in Neu-Isenburg. Sinds 1958 was hij professor aan de Musikhochschule van Stuttgart.
Hij maakte opnamen voor Polydor, Urania en Telefunken.


De blog Great Opera Singers, gemaakt door Edmund St. Austell, is met veel liefde en kennis van zaken geschreven en kan ik bij iedereen aanraden. Zijn laatste post is gewijd aan Franz Völker. Er vindt op zijn blog een levendige uitwisseling van reacties plaats, wat boeiend is om te lezen.
Ik ben, geïnspireerd door dhr. Austell, ook eens in mijn platenkast gedoken en heb 3 78t.platen van Franz Völker verdoekt. 


Johann Strauss II: "Der Zigeunerbaron": 
1  Ja, das alles auf Ehr'    2:35
2  Glücklich ist, wer vergisst    2:54
78t 30 cm: Polydor 19791 A/B   746/759 bm   mechan.copt.1928

Wenn die Liebe singt: potpourri (Millöcker, Baumgartner, Ziehrer, Joh. Strauss II, Lehar)
3  Deel 1    4:12
4  Deel 2    4:20
Mitglieder der Kapelle der Staatsoper Berlin o.l.v. Franz Marszalek
78t 30 cm: Polydor 27346 A/B   732 GS 1 / 733 1/2 GS 1   mechan.copt.1937

Giuseppe Verdi: "Othello":
5  Jeder Knabe (Othellos Tod)    4:04
78t 30 cm: DGG 67992A LM   942 BI 1  mechan.copt.1930


Download mp3

zaterdag 26 november 2011

Pierre d'Assy: Mozart, Meyerbeer (GC-3-32851/7), 1908


Pierre d'Assy (Luik, 1867 - Lyon, 1910, een andere bron vermeldt 1870-1910) was een van de leidende bassen van het Théâtre de la Monnaie in Brussel. Hij was getrouwd met de Belgische sopraan Jane Paquot (1878 of 1880 - 1952). Van zowel Jane Paquot als Pierre d'Assy is een mooie foto te zien op deze site (ik verwijs naar deze site omdat er copyrights op de foto's rusten). 
Volgens het label was hij ook verbonden aan de Opéra, Parijs. We horen hem hier op een Pre-dog, dus dat betekent dat de opname tussen 1907-1909 gemaakt is. Het label is zwaar beschadigd, daar heeft een stalen naald aardig wat rondjes gekerfd op het papier. De beide aria's worden in het Frans gezongen.
Een voor die tijd heldere opname, waarin we de kwaliteit van Pierre d'Assy's stem goed kunnen horen.

1  Wolfgang Amadeus Mozart: "Die Zauberflöte": Air de Sarastro    3:02
2  Giacomo Meyerbeer: "Les Huguenots": Pif, paf, pouf    3:00
Pierre d'Assy, bas, met orkestbegeleiding
78t 25 cm: Disque pour Gramophone "Pre-dog" G.C.-3-32851/7   6231/2 h
Opname Parijs, 1908

Download mp3

maandag 21 november 2011

Robert Heger: Wagner (Odeon, 1938)


Robert Heger (1886-1978): Duits dirigent en componist uit Strasbourg. Studeerde aan de conservatoria van Strasbourg (Franz Stockhausen), Zürich (Lothar Kempter, 1902-1905) en München (Max von Schillings, 1907-1908). Dirigeerde in Ulm (1908), Barmen (1909) en Wiener Volksoper (1911).
1913-1921: Opera te Nuremberg
1921: München als assistent van Bruno Walter
1925-1933: Wiener Staatsoper, + Gesellschaft für Musikfreunde in Wenen
1925-1935: Covent Garden, Londen
1933-1950: Staatsoper, Berlijn
1950-1954: Staatskapellmeister in München, ook directeur van de Hochschule für Musik und Theater in München.
Heger componeerde 4 opera's, 3 symfonieën, diverse concerten, koorwerken, liederen en kamermuziek.


Richard Wagner: 
1  "Tannhäuser": 3e acte: Pilgerchor    3:31
2  "Der fliegende Holländer": 3e acte: Steuermann, lass' die Wacht" 
    (Matrosenchor)    3:43
Mit grossem Opern-Orchester und Chor (Mitglieder der Staatsoper, Berlin)
o.l.v. Robert Heger
Opname "Plaza" Konzertsaal Berlin, op 06-04-1938
78t 30 cm: Odeon O-7779 a/b   xxB 8643/4

Download mp3

donderdag 17 november 2011

Elisabeth Ohms, sopraan: Wagner (Polydor, 1929)

Elisabeth Ohms als Kundry

Elisabeth Ohms (1888-1970): Nederlandse sopraan. Ze begon pas op haar 28e (in 1916) met haar zangopleiding, studeerde in Amsterdam bij Morello, C.H. van Oort en Rose Schönberg. Zong in 1918 o.l.v. Willem Mengelberg de première van Willem Pijper's Fêtes galantes, op teksten van Paul Verlaine. In 1919 studeerde ze bij Eduard Bellwidt (in Frankfurt a.M.) en debuteerde in 1921 in het Stadttheater van Mainz. 
1923-1942: Staatsoper, München, zong o.m. alle grote Wagner-rollen; Leonore in Fidelio e.d.
1927 en 1929: La Scala, Milaan, onder Toscanini. Zong Kundry (Parsifal) en Isolde (Tristan).
1929-1932: Metropolitan: zong met groot succes Brünnhilde (Ring) Isolde (Tristan und Isolde), Venus (Tannhäuser), Kundry (Parsifal) en Ortrud (Lohengrin); als Leonore (Fidelio). Keerde in 1932 naar Europa terug.
Gastrollen in Wenen, Berlijn, Den Haag en Amsterdam:
1926: Donna Elvira (Mozart - Don Juan) o.l.v. Karl Muck;
1927: Leonore (Beethoven - Fidelio) o.l.v. Fritz Busch;
1929: Kundry (Wagner - Parsifal) o.l.v. Max von Schillings
1931: Bayreuther Festspielen: Kundry (Parsifal). 
Getrouwd met de toneeldecorateur Leo Pasetti. 
Trok zich in 1942 terug, woonde in München, waar ze les gaf.
Een prachtige stem, een ontdekking! Helaas heeft ze maar weinig opnamen gemaakt. 
Manfred Gurlitt (1890-1973): Duits dirigent en operacomponist. Conformeerde zich aan de Nazis, moest wegens vermeend Joodse afkomst uitwijken en emigreerde in 1939 naar Japan. 
Voor andere opnamen van Julius Prüwer (1874-1943)  verwijs ik naar mijn blog 78 toeren klassiek.


1  Richard Wagner: "Der fliegende Holländer": Traft ihr das Schiff    4:55
    Orkest o.l.v. Manfred Gurlitt
2  Richard Wagner: "Tristan und Isolde": 
    Isoldes Liebestod (Mild und leise)    4:52
    Orkest o.l.v. Julius Prüwer
78t 30 cm: Grammophon 66928  B 24429/30  797 bi I / 881 bi I  
mechan. copt. 1929

Download mp3

zaterdag 12 november 2011

Paul Daraux, bariton: G&T G.C.-2-32718 (1903)


Ik duik nog even verder in m'n G&T platen. Paul Daraux was een Franse operazanger, een bariton. Ik kan helaas weinig biografische gegevens over hem vinden. We horen hem op deze G&T (dus opgenomen tussen 1900-1907) in een lied waarvan de muziek geschreven is door Pierre Dupont. De tekst is door Paul Daraux zelf geschreven. Die tekst geef ik hieronder weer:

Les boeufs (Muziek Pierre Dupont; tekst Paul Daraux)

J'ai deux grands boeufs dans mon étable,
Deux grands b
oeufs blancs marqués de roux
La charrue est en bois d'érable,
L'aiguillon en branche de houx.
C'est par leurs soins qu'on voit la plaine
Verte l'hiver, jaune l'été.
Ils gagnent dans une semaine
Plus d'argent qu'ils n'en ont coûté.

Refrain:
S'il me fallait les vendre,
J'aimerais mieux me pendre,
J'aime Jeanne, ma femme,
Eh bien !
J'aimerais mieux
La voir mourir
Que voir mourir mes b
oeufs.

Les voyez-vous les belles bêtes
Creuser profond et tracer droit
Bravant la pluie et les tempêtes
Qu'il fasse chaud, qu'il fasse froid ?
Lorsque je fais halte pour boire,
Un brouillard sort de leurs naseaux,
Et je vois sur leurs cornes noires
Se poser les petits oiseaux.

Refrain

Ils sont forts comme un pressoir d'huile,
Ils sont plus doux que des moutons
Tous les ans, on vient de la ville
Les marchander dans nos cantons.
Pour les mener aux Tuileries,
Au Mardi-Gras, devant le roi,
Et puis les vendre aux boucheries,
Je ne veux pas, ils sont à moi.

Refrain

Quand notre fille sera grande,
Si le fils de notre Régent
En mariage la demande,
Je lui promets tout mon argent.
Mais, si pour dot il veut qu'on donne
Les grands b
œufs blancs marqués de roux,
Ma fille, laissons la couronne
Et ramenons les b
œ
ufs chez nous.

Refrain


Les boeufs (Pierre Dupont, Paul Daraux)    2:35
Paul Daraux, bariton (+ piano)
78t 25 cm: Disque pour Gramophone G&T G.C.-2-32718  1516-F
opname Parijs, 1903

Download mp3

zondag 6 november 2011

L. Dews (= Elizabeth Dews), contralto (G&T G.C.-3622, 1906)


Een zeldzame plaat, een G&T van begin vorige eeuw, gezongen door "Madame L. Dews, contralto". Enig zoekwerk levert geen resultaat op bij L. Dews, wel bij Elizabeth Dews, alt. Elizabeth Dews is geboren in Wolverhampton, Engeland. Had zangles van zangleraar William Shakespeare en de Italiaanse componist-docent Alberto Randegger, beiden professor aan het Royal College of Music in Londen. Debuut 1891 in de St. James´s Hall als concertzangeres. Op 23 april 1896 zong ze in de Royal Albert Hall met de Royal Choral Society in Elijah van Mendelssohn met als dirigent Sir Alexander Mackenzie en de Amerikaanse sopraan Ella Russell, tenor Lloyd Chandos en Andrew Black. Ook zong Dews met de Birmingham Festival Choral Society en de Liverpool Philharmonic en had concerten in Leeds, Ddinburgh, Glasgow en Dublin. Samen met de Amerikaanse sopraan Alwina Valleria maakte ze een tournee door Duitsland. 
Begin vorige eeuw heeft Elizabeth Dews enkele platen gemaakt in de G&T en pre-dog periode, als ik in de CHARM database kijk zijn dat opnamen in de periode 1906-1909. Helaas staat deze opname er niet bij.  Een korte uitleg over G&T en pre-dog: 
Gramophone & Typewriter is de voorloper van de Gramophone Company, de latere His Master's Voice. De G&T periode is om precies te zijn van december 1900 tot november 1907.  Daarna, van november 1907 tot april 1909, is de z.g. Pre-dog of GCL-periode (Gramophone Company Limited). Als we de gegevens van de CHARM database combineren met de G&T periode, is het aannemelijk dat deze opname in 1906 of 1907 gemaakt zal zijn - tenminste: als het gaat om Elizabeth Dews.
Dankzij Jolyon (zie de commentaren) weten we nu dat het inderdaad gaat om Elizabeth Dews! 
Frederic Cowen (1852-1935) schreef de muziek van deze smartlap, de tekst is van Felicia Dorothea Browne (1793-1835). De beroemde alt Clara Butt heeft ditzelfde lied overigens in 1909 opgenomen.

Frederic H. Cowen - Felicia Dorothea Browne: The promise of life    3:03
Madame L. Dews, contralto (+ piano)
78t 25 cm: Gramophone Concert Record G&T G.C.-3622 IV  3647e 
Opname 26-02-1906

Download mp3

vrijdag 4 november 2011

Florencio Constantino (Columbia A 5111, 1909)


Florencio Constantino (1869-1919): Spaanse tenor. Was eerst machinist, toen scheepsingenieur. Emigreerde in 1889 naar Argentinië, debuut in 1892 in de opera van Montevideo in de zarzuela Dolores van Bretón. Keerde in 1896 naar Europa terug voor verdere studie. Het grote succes kwam in 1899 in Madrid. Zong daarna o.m. samen met Luisa Tetrazzini, Mattia Battistini en Josefina Huguet. Zong op uitnodiging van de Tsaar in Rusland (St. Petersburg, Moskou) met veel succes.
1905: Covent Garden
1906: Opera Municipal Nice (Puccini: Manon Lescaut, in het Frans); Opera House New Orleans
1908: Manhattan Opera House New York
1909: Boston, nieuw gebouwd operatheater met Lillian Nordica en Louise Homer
1910-1911: Metropolitan Opera New York
1909-1912: Teatro Colón, Buenos Aires
Verloor 250 miljoen dollar bij de poging zelf een operatheater te bouwen. Verwondde de bas Giovanni Gravina bij een zwaardgevecht, waardoor die het rechter oog moest missen, wat Constantino nog eens 50.000 dollar kostte. Werd 1918 in Boston ontslagen wegens drankgebruik. Stierf berooid in een armenziekenhuis in Mexico City, nadat hij bewusteloos op straat gevonden was.
Hij heeft meer dan 200 opnamen gemaakt voor G&T (1905, Berlijn), Excelsior Reale, Odeon (1906, Parijs), Favorite (1906, Parijs), Victor (1907-8), Columbia, Edison rollen.


1  Sebastian Yradier: La paloma    3:56
2  Emilio Arrieta: Marina    3:48
Florencio Constantino, tenor (+ orkest)
78t 30 cm: Columbia Grand Opera Record A 5111  (30231/7)
Opname New York, 1  25-03-1909; 2  30-03-1909

Download mp3

dinsdag 1 november 2011

Eugène de Creus: Offenbach, O. Straus (DPG, 1912)


Eugène de Creus (1884-?). Tenor. Debuteerde in 1908 in Antwerpen. Uit het label blijkt dat hij in ieder geval ook gezongen heeft bij de Opéra-Comique, Parijs.


1  Jacques Offenbach: La belle Hélène: Au mont Ida    4:01
2  Oscar Straus: Rêve de valse: Rêve de valse, rêve d'un jour    2:54
Eugène de Creus, tenor (+ orkest)
78t 30 cm: Disque Pour Gramophone 032242/3  02396/7v
Opname 07-05-1912

Download mp3