zaterdag 28 januari 2012

Alfred Lange; Werner Engel - Wagner (Parlophon, ca.1921)


We horen het beroemde Pelgrimskoor uit Tannhäuser van Wagner met de tenor Alfred Lange. Ik heb geen informatie over hem kunnen vinden.
Op kant 2 is de bariton Werner Engel (Berlijn, 1884 - ?) te horen in Wolframs aria O du mein holder Abendstern, ook uit Wagner's Tannhäuser
De dirigent is Eduard Mörike, die we eerder op mijn andere blog 78 toeren klassiek tegenkwamen met delen uit de Notenkrakersuite van Tchaikovsky uit 1926. 

Eduard Mörike (1877-1929): Duits dirigent, pianist en docent. Hij dirigeerde in diverse Duitse operatheaters: Rostock, Kiel, Halle/Saale. Van 1912-1924 dirigent Deutsches Opernhaus Berlin, Van 1924-1929 was hij dirigent van het Philharmonisch Orkest in Dresden, en van 1925-1929 hoofd van de  Vocale Academie in Dresden. Hij blonk m.n. uit in Wagner en Richard Strauss. Sinds 1919 maakte Mörike opnamen voor Parlophon en Odeon. 
De Gramophone (W.A. Chislett) wijdde in september 1925 een hoofdartikel aan de opnamen van Eduard Mörike, waarbij zijn opnamen in 4 categorieën (categorie 1: zeer goed; categorie 4: zeer slecht) worden besproken en ondergebracht.

Richard Wagner - "Tannhäuser":
1  Pilgerchor, 1e acte    3:13
    Alfred Lange, tenor
    Chor und Orchester Staatsoper Berlin o.l.v. Eduard Mörike
    Opname ? (1921 of 1922)
2  O du mein holder Abendstern    3:54
    Werner Engel, bariton
    Orchester Staatsoper Berlin o.l.v. Eduard Mörike
    Opname 11-10-1921
78t 30 cm: Parlophon P.1337-I/II  2-5712 / 2-5542

Download mp3

zondag 22 januari 2012

Maria Michailova, Alexander Davidov (G&T, 1905)

Maria Michailova

Maria Michailova (Kharkov, 03-06-1866 - Perm, 18-01-1943). Haar eigenlijke naam was Maria van Puteren, haar familie was van Nederlandse afstamming. Volgde haar opleiding in Charkow, Sint Petersburg, Parijs (bij Bakst) en Milaan (Rauzzoni). Debuut in 1892 in Sint Petersburg, waar ze haar hele carrière bleef. Ze heeft Rusland nooit verlaten, ondanks lucratieve aanbiedingen. 
Vanaf 1901 t/m 1914 heeft ze veel opnamen gemaakt voor Berliner, Gramophone (G&T, Predog, HMV), Pathé, Columbia, Lyrophone en Beka - alle opgenomen in Sint Petersburg.
Alexander Davydov (Poltava, 04-09-1872  Leningrad 23-06-1937. Eigenlijke naam Alexander Levinson. Debuut in 1893 aan de Opera van Tiflis. Kwam in 1896 bij de Privé-opera van Marmontov in Moskou. Zong daar op 26-12-1897 de titelrol in de oer-opvoering van "Sadko" van Rimsky-Korsakov. Was in de periode 1900-01917 verbonden aan de Opera in Sint Petersburg, trad wegens voortschrijdende doofheid na 1912 nauwelijks nog op.
Nam t/m 1910 platen op voor G&T, Pathé, Zonophone, Favorit en HMV.

Giacomo Meyerbeer - "Les Huguenots": Beauté divine, enchanteresse    2:53
Maria Michailova, sopraan; Alexander Davidov, tenor (met orkest)
78t 25 cm: Gramophone G&T G.C.-24395 III   2969L
Opname Sint Petersburg, 1905

Download mp3

vrijdag 20 januari 2012

Violetta Viamonti (Violet Mount): Gounod (Predog GC-33706)


Violetta Viamonti is volgens een boeiend artikel over pseudoniemen in de operawereld, geschreven door Charles A. Hooey, een pseudoniem van de Australische sopraan Violet Mount. Ik put uit gegevens van Wikipedia: 
Violet Mount zong vanaf ca. 1902 in Australië, kwam in 1907 naar Londen. Rond mei 1908 verscheen ze op aanraden van de dirigent van de Alhambra Music Hall (George Byng) gemaskerd als de sopraan L'Incognita. Ze zong opera-aria's die Luisa Tetrazzini in die tijd in Londen op haar repertoire had staan. Er werd zelfs even gedacht dat Luisa Tetrazzini L'Incognita was. Overigens stond ze in een show waarin ook een muzikale hond en marionetten op het programma stonden... Ook zong ze in de Hippodrome, en was in ieder geval tot in 1921 actief. Ze werkte veel samen met de Australische fluitist John Amadio (1893-1964).
Als L'Incognita heeft ze 78t.platen opgenomen voor het label Zonophone. Deze post is een Predog, dus opgenomen tussen 1907 en 1909, gezongen door Mademoiselle Violetta Viamonti, en als dhr. Hooey gelijk heeft horen we hier dus Violet Mount. Hoe er gedacht kan zijn dat dit in de buurt komt van Luisa Tetrazzini is me een raadsel, op basis van dit plaatje, maar leuk is het wel!

Charles Gounod - Romeo et Juliette: Waltz    3:26
Mdlle. Violetta Viamonti, sopraan (+ orkest)
78t 25 cm: Gramophone Predog G.C.- 33706  8809e

Download mp3

dinsdag 17 januari 2012

Ferrucio Tagliavini: Donizetti (Cetra, 1948)


Ferrucio Tagliavini (1913-1995): Italiaans tenor. Debuut 1938, lange loopbaan tot 1965. Begon als lyrische tenor, zong in de jaren '50 zwaardere rollen, wat zijn stem niet ten goede kwam. Op deze plaat klinkt zijn stem prachtig. Lees meer over hem op Wikipedia

Gaetano Donizetti:
1  "L'Elisir d'amore": Quant'è cara    3:04
2  "Don Pasquale": Sogno soave e casto    2:55
Ferrucio Tagliavini, tenor;
Symfonie orkest Radio Italiana o.l.v. Mario Rossi
78t 30 cm: Cetra BB 25219  71157/71155
Opname 17/16 - 07 - 1948

Download mp3

dinsdag 10 januari 2012

André Gresse, bas: Gounod "Faust" (G&T, 1905)


André Gresse (Lyon, 23-03-1868 - Parijs, 1937): Franse bas (zijn vader André was ook operazanger, ook een bas, verbonden aan de Grand Opéra Paris). Opgeleid aan het Conservatorium in Parijs. Debuut in Parijs in 1896, Opéra Comique. Werd in 1900 opvolger van zijn vader bij de Grand Opéra en bleef tot ca. 1930 verbonden aan dit instituut. Zong in diverse oer-opvoeringen: Massenet: "Don Quichotte", "Sapho" (1897) en "Bacchus" (1909), en Erlanger: "Le Juif Polonais" (1900). na zijn afscheid werd hij professor aan het Conservatorium van Parijs.
Gresse maakte opnamen in de periode 1902- ca.1912 voor G&T, Pathé, Lyrophone, Zonophone en Gramophone. 

Charles Gounod: "Faust": Ronde du veau d'or    2:43
André Gresse et les Choeurs de l'Opéra (+ orch.)
78t 25 cm: Gramophone G&T G.C.- 34669  4445 o
Opname Parijs, 1905

Download mp3

vrijdag 6 januari 2012

Hector Dufranne: Mozart (G&T, 1905)


Hector Dufranne (Mons 1870 - Parijs 1951): Belgische bas-bariton, zong meer dan 40 jaar in de grote operatheaters in Europa en Amerika. Zowel bewonderd om zijn zingen als om zijn acteren. Studeerde aan het conservatorium van Brussel. Debuut in 1896 in het Munttheater, Brussel. Zong in vele premières, o.a. als Golaud in de eerste uitvoering van Pelléas et Mélisande van Debussy (1902) en Don Iñigo Gomez in L'Heure Espagnol van Ravel (1911). Uitgebreide info is te lezen op Wikipedia.

Wolfgang Amadeus Mozart - "Don Juan": Sérénade    1:57
Hector Dufranne, bariton, + orkest
78t 25 cm: Gramophone G&T G.C.-3-32637   9100 1/2 u
Opname Parijs, 1905

Download mp3

maandag 2 januari 2012

Louise Kirkby Lunn, alt (HMV, 1909)


Louise Kirkby Lunn (Manchester, 08-11-1873 - St. John's Wood, 17-02-1930): Lees info over haar op Wikipedia. Enkele highlights: ze was een Engelse alt, opgeleid in Manchester en van 1890-1893 in the Royal Music College London bij Albert Vissetti. In Parijs studeerde ze bij Jacques Bouhy. Zong van 1901-1914 en van 1919-1922 in Covent Garden, en 1902-1903, 1906-1908 en 1912-1914 in de Metropolitan Opera. 
Ze zong ook oratoria en concertrepertoire: o.a. in The dream of Gerontius en Sea Pictures (Elgar). Ze trad veel op in Europa, en maakte in 1912 met de pianist William Murdoch een tournee door Australië en Nieuw-Zeeland.
Ze nam op in de periode 1902-1923 voor de labels Pathé (ook wasrollen), Columbia en Gramophone (G&T, Predog, HMV).

We horen een plaat met daarop 2 liederen. Het eerste lied is geschreven door de begeleider, Percy Pitt (1870-1932), Engels pianist, organist, componist en dirigent. Meer info over deze man kunt u lezen op Wikipedia
De plaat is met name in het begin en op het einde nogal versleten - dat geeft dus wat extra ruis.


a.  Percy Pitt: Love is a dream
b.  Nevin: Oh, that we two were maying
Louise Kirkby Lunn, alt; Percy Pitt, piano
78t 30 cm: HMV 03182  3086f
Opname Londen, 25-05-1909
Totale tijd:   4:14

Download mp3