zondag 6 januari 2013

Live Recordings 1926 HMV: Sargent, Coates, Bellezza, Panizza e.a.


In 1925 werd de microfoon toegepast bij plaatopnamen. Vandaar de naam elektrische opnamen (= met microfoon) i.p.v. het akoestische procédé, waarin men in een hoorn speelde/zong en waarbij die mechanische trillingen op een wasplaat werden vastgelegd. 
Het frequentiebereik wat geregistreerd kon worden werd daardoor veel groter, en eindelijk konden grote orkesten, koren en kerkorgel goed opgenomen worden.
Men ging dus massale uitvoeringen geven met koor, orkest (en orgel) en die live opnemen. Zoals de Messiah van Händel, Elijah van Mendelssohn, en natuurlijk opera's. 
Met name His Master's Voice was hier actief in. Dat leverde een aantal boeiende platen op, waar ik een zwak voor heb: je hoort als het ware de opwinding, die ontstaat door alle nieuwe mogelijkheden.

Enkele van die platen heb ik in november 2010, april 2011 en augustus 2011 in een 3-delige serie "Live Recordings 1926 HMV" op mijn blog gepresenteerd (in totaal 7 78t.platen).
Die opnamen heb ik nu opnieuw bewerkt, omdat de links verlopen waren en mijn ideeën over opnamebewerking ook veranderd zijn in de loop der tijd. 
Je vindt de nieuwe links op de pagina's van de oorspronkelijke berichten (zie de links hieronder), daar staat ook wat meer informatie over de artiesten.

Deel 1
5 78t.platen met delen uit de Messiah van Händel, gedirigeerd door H.L. Balfour en Malcolm Sargent; 
delen uit de H-moll Messe van Bach door Sir Edward Bairstow, en een stukje van Mefistofele van Boito, gedirigeerd door Vincenzo Bellezza

Deel 2
We horen de flamboyante Engelse dirigent Albert Coates (23.04.1882 - 11.12.1953), met name geroemd als dirigent van opera en het Russische repertoire. en verder o.a. Florence Austral, sopraan en Edna Thornton. alt in 2 delen uit Elijah van Mendelssohn. 

Deel 3:
Ettore Panizza (1875-1967), Argentijns dirigent en componist, met een live-opname uit de Scala, Milaan, met 2 delen uit de opera Turandot van Puccini.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen