maandag 12 augustus 2013

Gabrielle Ritter-Ciampi, Albert Wolff (Polydor, 1930)


Gabrielle Ritter-Ciampi (Parijs, 02.11.1886 - Parijs, 18.07.1974). Oorspronkelijk opgeleid als pianiste. Dochter van een Italiaanse tenor (Enzo Ciampi) en een Franse moeder (Cécile Ritter-Ciampi). Haar oom was de beroemde pianist Theodore Ritter. Had zangles van haar ouders. Debuut in 1917 (La Traviata, Violetta). zong sinds 1919 bij de Opéra-Comique en vanaf 1921 ook bij de Grand Opéra te Parijs. Met name beroemd in Mozart-rollen. Zong hoofdzakelijk in Frankrijk, maar ook in de Salzburger Festspiele van 1932 (Mozart). Gastrollen in Scala Milaan, Munttheater Brussel, Staatsoper Wenen en Staatsoper Berlijn. Na de oorlog was ze actief als zangpedagoge in Parijs.
Mooie lichte lyrische sopraan. Ze maakte opname tussen ca. 1923 - ca. 1930 voor de labels Pathé (ca. 1923 - ca. 1927) en Polydor (ca. 1928- ca. 1930).
Ze wordt hier begeleid door de dirigent en componist Albert Wolff (19.01.1884 - 20.02 1970), Frans dirigent en componist van Nederlandse afkomst. Hij ging als 12-jarige naar het Conservatorium in Parijs.  In 1906 kwam hij bij de staf van de Opéra-Comique, maakte zijn debuut als dirigent in 1909 en bleef tot de eerste wereldoorlog bij dit gezelschap. Hij vocht mee in deze oorlog, o.a. als piloot, en werd gedecoreerd voor zijn moed.
Krap 2 seizoenen, vanaf 1919, dirigeerde hij bij de Metropolitan in New York, o.a. zijn eigen opera L’oiseau bleu
Van 1921-1924 dirigeerde hij weer bij de Opéra-Comique, richtte ondertussen Les Concerts Modernes Paris op, een plek om nieuwe muziek uit te kunnen voeren. In 1925 werd hij tweede dirigent bij de Concerts Pasdeloup, en van 1928-1934 eerste dirigent bij de Association des Concerts Lamoureux. Van 1934-1940 was Wolff eerste dirigent bij de Concerts Pasdeloup. Ondertussen bleef Wolff ook bij de Opéra-Comique dirigeren, waar hij in totaal 124 opvoeringen van Pelléas et Mélisande van Debussy heeft gerealiseerd.
Wolff dirigeerde diverse premières, o.a.  de  symfonie no.4 van Albert Roussel, die aan hem was opgedragen (1935). Op mijn andere blog 78 toeren klassiek heb ik flink wat opnamen van Wolff staan, die het aanhoren meer dan waard zijn.

1  Wolfgang Amadeus Mozart - "Die Zauberflöte": Air de Pamina    4:08
2  Charles Gounod - "Faust": Ballade du Roi de Thulé    4:48
Gabrielle Ritter-Ciampi, sop.; Albert Wolff dir.
78t 30 cm: Polydor 66998  F24085/6  1920/1 BM
Mechan. copt. 1930

Download mp3

3 opmerkingen:

  1. I don't often listen to GR-C, and this Mozart record made me remember why: it's a rather hard voice, and even though she works hard at the phrasing, somehow it comes over as quite stolid, not very elegant or shapely... It is nonetheless a clear bright soprano & you can hear the words - - so it's still a pretty good recording by modern standards (!) Thank you

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I think her voice is pleasant, I don't recognize she has a hard voice... and I think Albert Wolff is directing here very well also. Thanks for your comment, always a pleasure to read!

      Verwijderen
  2. Toen in de twintiger jaren aan oudere opera liefhebbers naar hun commentaar werd gevraagd aangaande Adelina Patti die zij gehoord hadden vergeleken zij de stem van Ritter-Ciampi als de meest gelijkende op Patti!

    BeantwoordenVerwijderen