zondag 13 oktober 2013

Antonio Scotti (1903, 1906)


Antonio Scotti (Napels, 25.01.1866 - Napels, 26.02.1936): Italiaanse bariton. Zijn zangdocenten waren Esther Trifari-Paganini en Vincenzo Lombardi. Enkele highlights:
1889: Debuut in Theatre Royal Malta (Aida, als Amonasro). Daarna optredens in Italiaanse operatheaters en gastrollen in o.a. St. Petersburg, Moskou, Madrid (1891-2), Lissabon, Warschau, Buenos Aires (vanaf 1892), Rio de Janeiro (1893).
1898: Debuut in La Scala, Milaan (Meistersinger, als Hans Sachs).
1899: Debuut in Metropolitan, waar hij 34 jaar lang met veel succes heeft gezongen, en in Covent Garden, waar hij ook zeer geliefd was en waar hij veel heeft opgetreden.
1919: richtte de Scotti Opera Company op, tourde daarmee t/m 1922 door Amerika.
Goed bevriend met stadsgenoot Enrico Caruso, met wie hij ook vaak zong.
20.01.1933: laatste optreden in de Metropolitan in L'Oracolo (als Chim-Fen, een rol die hij in 1905 gecreëerd heeft)
Scotti keerde naar Italië terug en stierf in armoede in 1936.
Lees meer over deze prachtige bariton op Wikipedia.
Antonio Scotti heeft in 1899 3 Bettini wasrollen opgenomen, in 1902 en 1903 Mapleson wasrollen,  in 1902 in Londen G&T (7 titels), in 1903 in N.Y. Columbia (4 titels), van 1903 - 1912 57 uitgebrachte titels voor Victor, ca. 1906 6 2-minuten wasrollen voor Edison. Het is me onduidelijk waarom hij na 1914 (toen hij nog 1 niet uitgebrachte opname voor Victor heeft gemaakt) niets meer heeft opgenomen.

Ruggero Leoncavallo - "I Pagliacci": Prologo: Un nido di memorie    2:37
Antonio Scotto, bariton (+ piano)
78t 25 cm: Victrola 81021  B876
Opname New York, 31.12.1903

Giuseppe Verdi - "Otello": Credo    4:23
Antonio Scotti, bariton (+ orkest)
78t 30 cm: HMV 052128  A3176
Opname New York, 09.03.1906

Download mp3

2 opmerkingen:

  1. Somehow, Iago doesn't seem like the sort of character Scotti would have portrayed very convincingly - he's too suave and pleasing a singer to do the wickedness of Iago, especially as in the Credo. It's a very attractive version, if you like your Iago to be pleasantly sung and not particularly nasty! Thanks for the chance to hear it

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Do you know why he stopped recording in 1914? His friend Caruso recorded a lot more, and as far as I know his voice was still OK at that time. Thanks for your reaction, David!

      Verwijderen