vrijdag 20 december 2013

Jean Noté: Scala Bouwmeester


Jean Noté (Tournai [Doornik], 06.05.1859 - Brussel, 01.04.1922): Belgische bariton. Werkte eerst bij de Spoorwegen. Zijn stem werd tijdens zijn militaire diensttijd ontdekt. In zijn dienstperiode bracht hij het overigens tot kolonel. Een beschermheer financierde zijn opleiding aan het conservatorium in Gent. Enkele hoogtepunten:
1883: eerste concert in Gent
1884: slaagde voor het conservatorium met Premier Prix voor zingen en lyrische declamatie
1885: debuut als operazanger aan de opera van Lille
1886: opera Gent
1887-1889: Théâtre Royal, Antwerpen
1888-1893: Opéra National, Lyon
1887-1893: Munttheater, Brussel
1893-1922: eerste bariton Grand Opéra, Parijs, met veel succes
1908-1909: Metropolitan New York
Gastrollen in Covent Garden Londen, Berliner Hofoper.
Ook succesvol als concertzanger.
Jean Noté heeft veel opnamen gemaakt voor een groot aantal labels: voor Berliner (1899), Pathé (1902; 1910-12; 1917-18) Columbia (wasrollen, ca. 1903), G&T (1902-1906), Dutreigh, Odeon (ca. 1904-06), Edison (wasrollen), Lyrophon (1905), Favorite (1906), Eden (ca. 1906), A.P.G.A. (ca. 1906), Homophone (ca. 1906), Beka-Idéal (1906-07), Anker, Kosmos, Chantal.

Deze opnamen voor Scala Bouwmeester zijn waarschijnlijk ook op het label Chantal uitgebracht. Ik vind het overigens een prachtig label (zie foto's).

Jean Noté, 1915

Kutsch/Riemens (Unvergängliche Stimmen) zijn wel te spreken over de stem van Jean Noté: "Bedeutendste Baritonstimme, die die französische Oper innerhalb seiner künstlerischen Generation besass". 
Michael Scott is in zijn boek The record of singing vol.1 minder mild: Noté's stijl is "provincial", zijn zingen "is without much personality, wanting in dynamic range and entirely without subtlety". Maar oordeel zelf!

Er is een Chronophone film + 78t.plaat uit 1908, die synchroon loopt, waarbij we Jean Noté de Marseillaise horen én zien zingen!



Jean Noté, barytone de l'Opéra, Paris:

1  Jules Massenet - "Hérodiade": Vision fugitive    3:40
2  Jules Massenet - "Le Roi de Lahore": Promesse de mon avenir    3:26
78t 30 cm: Scala Bouwmeester 4014   5218 / 5220

3  Camille Saint-Saëns - "Henry VIII": Qui donc commande    3:18
4  Eugène Diaz - "Benvenuto": De l'art splendeur immortelle    3:37
78t 30 cm: Scala Bouwmeester 4016   5219 / 5221

Download mp3

2 opmerkingen:

  1. "Provincial, without much personality, wanting in dynamic range and entirely without subtlety"? That's a bit harsh! But those Massenet items are disappointing: the way he breaks the beautiful melody of the first 2 lines of Vision fugitive into 4 (or more!) separate sections; the forceful, aggressive way he sings "je t'ai... - - - he - he - he - he - he - ...aime" in the middle of Promesse... It's not what I expect from French style (but then he was Belgian...!) THe rarities from Henry VIII & Benvenuto are interesting but still disappointing in style.

    I think the picture sums it up: a forceful style, little that isn't either ff or (occasionally) p, and rather un-stylish at least in the French repertoire.

    Sorry to be negative! But thank you for the chance to hear the rarities, and to hear him trying to make Massenet Wagnerian (or at least Verdian).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Please don't excuse yourself for being negative, I just like to make it possible that he can be heard. It's a fact he sang for 29 years with the Grand Opéra - I agree with you it's hard to understand what made him such a big success when you listen to his records.

      Verwijderen