zaterdag 26 januari 2013

Claire Dux: Puccini (Grammophone, 1917)


Claire Dux (02.08.1885 - 08.10.1967). Sopraan, geboren in Witkowo (vroeger Pruisen, nu Polen). Studeerde in Bromberg (nu Bydgoszcz) en later in Berlijn bij Adolf Deppe en Maria Schwadtke, en in Milaan bij Teresa Arkel. Debuut bij de opera van Keulen in 1906. 
1906-1911: Opera Keulen.
1911-1918: Staatsoper Berlijn. Zong in de oer-opvoering van Der Rosenkavalier (R. Strauss) en in de eerste opvoering van Der Rosenkavalier in Londen in 1913 onder Thomas Beecham.
Vanaf 1921 zong ze m.n. in Chicago, en had af en toe gastrollen in Europa.
Lees meer op Wikipedia.


Claire Dux bij een Brunswick grammofoon, ca. 1922

Giacomo Puccini: "Madame Butterfly": Eines Tages seh'n wir    4:11
Claire Dux, sopraan (+ orkest)
78t 30 cm: Grammophon 76350 043293  1093m
Opname Berlijn, 1917

Download mp3

vrijdag 18 januari 2013

Maria Michailova, Alexander Davidov: Verdi (G&T, 1905)


Maria Michailova (Kharkov, 03-06-1866 - Perm, 18-01-1943). Eigenlijke naam was Maria van Puteren, haar familie was van Nederlandse afstamming. Volgde haar opleiding in Charkow, Sint Petersburg, Parijs (bij Bakst) en Milaan (Rauzzoni). Debuut in 1892 in Sint Petersburg, waar ze haar hele carrière bleef. Ze heeft Rusland nooit verlaten, ondanks lucratieve aanbiedingen. 
Vanaf 1901 t/m 1914 heeft ze veel opnamen gemaakt voor Berliner, Gramophone (G&T, Predog, HMV), Pathé, Columbia, Lyrophone en Beka - alle opgenomen in Sint Petersburg.

Alexander Davidov (Poltava, 04-09-1872  Leningrad 23-06-1937. Eigenlijke naam Alexander Levinson. Debuut in 1893 aan de Opera van Tiflis. Kwam in 1896 bij de Privé-opera van Marmontov in Moskou. Zong daar op 26-12-1897 de titelrol in de oer-opvoering van "Sadko" van Rimsky-Korsakov. Was in de periode 1900-1914 verbonden aan de Opera in Sint Petersburg, trad wegens voortschrijdende doofheid na 1912 nauwelijks nog op.
Nam t/m 1910 platen op voor G&T, Pathé, Zonophone, Favorite en HMV.

Giuseppe Verdi - "La Traviata": Parigi, o cara    3:06
Maria Michailova, sopraan; Alexander Davidov, tenor
78t 25 cm G&T GC-24394  2968L
Opname St. Petersburg, 1905

Download mp3

zondag 13 januari 2013

Master Joe Petersen (Kristal)


"The phenomenal boy singer Master Joe Petersen" was in feite een vrouw, Mary O'Rourke (26.07.1913 - 24.12.1964). Ze zong ook onder de namen Master Wilfred Eaton en Michael Dawnay
Mary groeide op in Schotland in een Ierse familie. Haar oom haalde haar over om de plaats van een  jongenssopraan in te nemen. 
Tussen 1934 en 1942 nam ze 59 78t.platen op onder de naam Master Joe Petersen voor het Rex label en ze werd een internationale ster. Niettemin werd ze verbannen van de BBC Radio omdat ze het "niet netjes" vonden dat een vrouw zich als jongen verkleedde (en dat hoor je natuurlijk op de radio!). 
Ze trouwde in 1933, maar het huwelijk was ongelukkig en liep uit op een scheiding in 1952. Ondertussen was ze alcoholiste geworden, maar bleef optreden (m.n. in Schotland) als Master Joe Petersen. 
Lees hier een uitgebreide biografie.  
We horen 2 smartlappen van deze zangeres.


1  Just a little grey-haired lady (Allen - Green)    3:00
2  Daddy (Behrend)    3:29
Master Joe Petersen, the phenomenal Boy Singer
acc. by Chas. D. Smart on the Wurlitzer Organ
78t 25 cm: Kristal 21210  606/7

Download mp3

zondag 6 januari 2013

Live Recordings 1926 HMV: Sargent, Coates, Bellezza, Panizza e.a.


In 1925 werd de microfoon toegepast bij plaatopnamen. Vandaar de naam elektrische opnamen (= met microfoon) i.p.v. het akoestische procédé, waarin men in een hoorn speelde/zong en waarbij die mechanische trillingen op een wasplaat werden vastgelegd. 
Het frequentiebereik wat geregistreerd kon worden werd daardoor veel groter, en eindelijk konden grote orkesten, koren en kerkorgel goed opgenomen worden.
Men ging dus massale uitvoeringen geven met koor, orkest (en orgel) en die live opnemen. Zoals de Messiah van Händel, Elijah van Mendelssohn, en natuurlijk opera's. 
Met name His Master's Voice was hier actief in. Dat leverde een aantal boeiende platen op, waar ik een zwak voor heb: je hoort als het ware de opwinding, die ontstaat door alle nieuwe mogelijkheden.

Enkele van die platen heb ik in november 2010, april 2011 en augustus 2011 in een 3-delige serie "Live Recordings 1926 HMV" op mijn blog gepresenteerd (in totaal 7 78t.platen).
Die opnamen heb ik nu opnieuw bewerkt, omdat de links verlopen waren en mijn ideeën over opnamebewerking ook veranderd zijn in de loop der tijd. 
Je vindt de nieuwe links op de pagina's van de oorspronkelijke berichten (zie de links hieronder), daar staat ook wat meer informatie over de artiesten.

Deel 1
5 78t.platen met delen uit de Messiah van Händel, gedirigeerd door H.L. Balfour en Malcolm Sargent; 
delen uit de H-moll Messe van Bach door Sir Edward Bairstow, en een stukje van Mefistofele van Boito, gedirigeerd door Vincenzo Bellezza

Deel 2
We horen de flamboyante Engelse dirigent Albert Coates (23.04.1882 - 11.12.1953), met name geroemd als dirigent van opera en het Russische repertoire. en verder o.a. Florence Austral, sopraan en Edna Thornton. alt in 2 delen uit Elijah van Mendelssohn. 

Deel 3:
Ettore Panizza (1875-1967), Argentijns dirigent en componist, met een live-opname uit de Scala, Milaan, met 2 delen uit de opera Turandot van Puccini.

donderdag 3 januari 2013

Gilbert & Sullivan: Trial by Jury (HMV, 1927)


In 1927 begonnen Rupert d'Oyly Carte en HMV een serie elektrisch opgenomen Gilbert & Sullivan opera's: The Mikado, The gondoliers en Trial by Jury. Deze laatste werd voor het eerst opgenomen en is volgens enkele recensies een van de beste uitvoeringen.
Overigens heb ik eerder een complete opera van Gilbert & Sullivan gepost onder supervisie van Rupert d'Oyly Carte, n.l. The Yeomen of the Guard uit 1920.
Trial by Jury is een komische opera in 1 bedrijf, gecomponeerd door Arthur Sullivan op een libretto van William S. Gilbert. Het stuk ging in première in 1875 in Londen (Royalty Theatre) en werd een groot succes. 
Het verhaal gaat over een rechtszaak rond de verbreking van een huwelijksbelofte, waarbij de rechter en het wettelijk systeem het onderwerp vormen van satire.
De opera verscheen in een album met 4 78t.platen. Er staat op de labels dat de platen zijn opgenomen onder supervisie van Rupert d'Oyly Carte, maar de naam van de dirigent, Harry Norris, is nergens vermeld.

Harry Norris

Harry Norris (23.11.1887 - 22.06.1979): Nieuw-Zeelandse dirigent, was van 1920-1929 muziekdirecteur aan de d'Oyly Carte Opera Company, emigreerde naar Canada, gaf daar les aan McGill University in Montreal. Samen met zijn vrouw richtte hij een Gilbert & Sullivan gezelschap op waar ze van 1939-1963 directeur van waren. Daarna keerde hij terug naar Engeland. Lees meer op Wikipedia.


De rolverdeling:

Leo Sheffield: The Learned Judge
Winifred Lawson: The Plaintiff
Derek Oldham: The Defendant
Arthur Hosking: Counsel for the Plaintiff
George Baker: Usher
T. Penry Hughes: Foreman of the Jury
Harry Norris: dirigent
78t 30 cm: HMV D 1469-72
Opname Londen, 20 en 29 september 1927

Hieronder volgt een schema van de opnamedetails, zoals te vinden is op Gilbert & Sullivan Discography:

Recording Details
Side
Nr
Matrix
Number
Selection
Rec.
Date
1
Cc11602-2
Hark, the hour of ten is sounding
20 Sep 27
2
Cc11603-2
When first my old, old love I knew
20 Sep 27
3
Cc11644-2
For these kind words accept my thanks
29 Sep 27
4
Cc11604-2
Swear thou the Jury!
20 Sep 27
5
Cc11645-2
Oh never, never, never
29 Sep 27
6
Cc11646-1
That she is reeling is plain to see!
29 Sep 27
7
Cc11606-2
A nice dilemma we have here
20 Sep 27
8
Cc11605-2
The question, gentlemen, is one of liquor
20 Sep 27

Recording Sessions
Side
Nr
Matrix
Number
Selection
Rec.
Date
1
Cc11602-2
Hark, the hour of ten is sounding
20 Sep 27
2
Cc11603-2
When first my old, old love I knew
20 Sep 27
4
Cc11604-2
Swear thou the Jury!
20 Sep 27
8
Cc11605-2
The question, gentlemen, is one of liquor
20 Sep 27
7
Cc11606-2
A nice dilemma we have here
20 Sep 27
3
Cc11644-2
For these kind words accept my thanks
29 Sep 27
5
Cc11645-2
Oh never, never, never
29 Sep 27
6
Cc11646-1
That she is reeling is plain to see!
29 Sep 27

Download mp3