vrijdag 17 januari 2014

Suzanne Brohly, Léon Campagnola (DPG, 1912, 1921)


Suzanne Brohly (1882-1943): Franse alt, opgeleid aan het conservatorium van Parijs. 
1906-1930: verbonden aan de Opéra-Comique, Parijs
1907: zong in wereldpremière van Ariane et Barbe-Bleue (Dukas) de rol van Sélysette
1908: zong in eerste uitvoering van Snegourotchka (Rimsky-Korsakov) de rol van Lehl
Haar meest populaire rol was Carmen, maar ze had een hoop rollen in haar repertoire: o.a. Nicklausse (Les contes d'Hoffmann, Offenbach), Diane (Iphigénie en Tauride, Gluck), Clytemnestre (Iphigénie en Aulide, Gluck), de Moeder (Louise, Charpentier), Kate en Suzuki (Mme Butterfly, Puccini), Geneviève (Pelléas et Mélisande, Debussy), Mignon (Mignon, Thomas), Marthe (Marie-Magdeleine, Massenet), Pantalisée (La Reine Fiammette, Leroux), Hubertine (L'attaque du moulin, Bruneau), Thérèse (Thérèse, Massenet), Margared (Le Roy d'Ys, Lalo), Charlotte (Werther, Massenet). 
Ze nam in de periode 1908-1924 266 titels op voor Gramophone, in ca. 1924 6 titels voor Pathé en in 1930 10 titels voor Polydor. Operetteplaten nam ze op onder het pseudoniem Alix Mastell.


Léon Campagnola (Marseille, 08.02.1875 - Marseille, 11.01.1955): Franse tenor, studeerde in Marseille (als bariton) en Parijs (omgeschoold naar tenor, bij Manoury).
1903: debuut in Versailles (als Vincent in Mireille, Gounod), 
1904-1905: zong in Belgische theaters: Bergen, Gent, Antwerpen, Brussel
1906: Grand Théâtre, Genève (als Danielo, La reine Fiammette, Leroux)
Zong in Franse theaters: Toulouse, Tours, Nîmes, Toulon
1910: debuteerde aan de Grand Opéra, Parijs als Gérald (Lakmé, Delibes)
Gastoptredens in Chicago (o.a. met Mary Garden, 1913), Boston, Washington, Londen 
(Covent Garden), Milaan (Scala, in 1917)
Na de eerste wereldoorlog zong hij o.a. in Toulouse, Marseille, Lyon en Toulon.
In 1927 beëindigde Campagnola zijn operacarrière en legde zich toe op kunstschilderen en zangles geven.
Hij nam in de periode 1911-1914  113 uitgebrachte titels op voor Gramophone, daarna in 1919-1920 26 titels voor Pathé, tot slot nog 55 uitgebrachte titels in de periode 1920-1927 voor Gramophone.

We horen het slotduet uit Carmen (première in 1875), waarin Don José in wanhoop smeekt aan Carmen om met hem te vluchten, maar ze wijst hem af en gooit een ring die hij haar gegeven heeft naar hem terug. Hij pakt zijn mes en steekt Carmen dood.

In de opera Samson et Dalila van Saint-Saëns (voor het eerst uitgevoerd in 1877) zingt Dalila dat de lente om liefde roept, en dat zij wacht om haar armen om Samson heen te slaan.
Vervolgens horen we hoe Dalila Samson verleidt en hem overhaalt haar te vertellen dat zijn kracht in zijn haren verborgen zit.


1  Georges Bizet - "Carmen": duet 4e acte: C'est toi - c'est moi    7:41
Suzanne Brohly, alt; Léon Campagnola, tenor (+ orkest)
78t 30 cm: Disque Pour Gramophone Y49  034132/6    02390v / 02389 1/2v
Opname Parijs, 06-05-1912

Camille Saint-Saëns - "Samson et Dalila": 

2  Printemps qui commence    3:53
3  Mon coeur s'ouvre à ta voix    3:11
Suzanne Brohly, alt (+ orkest)
78t 30 cm: Disque Pour Gramophone W 431  033205/4    CE75-1 / 03480v
Kant 1: opname Parijs, 24-10-1921
Kant 2: opname Parijs, 16-06-1921

Download mp3

1 opmerking:

  1. I'd never made the effort to see what Suzanne Brohly looked like - hardly as I imagined her! I'm looking forward to hearing these, and the bonus of Campagnola is a big bonus!

    Thank you!

    BeantwoordenVerwijderen