donderdag 30 januari 2014

Emilio Sagi-Barba (Victor, 1909)


Emilio Sagi-Barba (Barcelona, 26.03.1876 - Bolop de la Marina, 07.08.1949): Catalaanse bariton. Beroemde bariton, m.n. in Zarzuela's. Begon als dirigent. Had groot succes in Spanje en Centraal - en Zuid-Amerika. Hij trad zelden op in opera's.
In 1932 trok hij zich terug van het podium.
Een zoon uit zijn eerste huwelijk, Emilio Sagi Linan, werd in de jaren '20 een van de bekendste voetballers van Spanje.
Zijn tweede huwelijk was met de Spaanse sopraan Luisa Vela (17.04.1884 - 02.09.1938). Een zoon uit dat huwelijk, Luis Sagi Vela, werd ook een bekende baritonzanger van m.n. Zarzuela's.
Emilio Sagi-Barba heeft tussen 1908 en 1930 veel platen opgenomen, ook samen met zijn vrouw Luisa Vela.



Giuseppe Mazza: "El Maestro Campanone": Salida de Campanone    3:32
Emilio Sagi-Barba, bar. (+ orkest)
78t 30 cm: Victor 71047  27z
Opname 15.02.1909

Download mp3

maandag 27 januari 2014

Barbiere di Siviglia: Highlights 1929


In 1929 verscheen o.l.v. de Italiaanse dirigent Lorenzo Molajoli een complete opname van de Barbiere di Siviglia van Rossini op 16 Columbia-platen. De opname had een geweldige cast:

Riccardo Stracciari: Figaro
Dino Borgioli: Il Conte Almaviva
Mercedes Capsir: Rosa
Salvatore Baccaloni: Dr. Bartolo
Cesira Ferrari: Berta
Attilio Bordonali: Fiorello.

Ook verscheen een selectie met highlights uit deze opname in een mooi album met 6 platen. En dat album is onderwerp van deze post.

Lorenzo Molajoli (Rome, 1868 - Milaan, 04.04.1939): Van 1926-1932 was hij de 'huisdirigent' van Columbia (dus wat Gustave Cloez was voor de Franse Columbia, Carlo Sabajno voor de Italiaanse HMV, Piero Coppola voor de Franse HMV en Landon Ronald voor de Engelse HMV). Molajoli's taak was om veel complete opera's op te nemen, nu dat vanwege de elektrische opnamen (dus met microfoon) in veel betere kwaliteit mogelijk was. 
Tussen 1927 en 1932 nam hij ca. 20 complete en verkorte opera's voor Columbia op. Ook begeleidde hij talloze zangers en zangeressen en nam een serie ouvertures op. 
Op mijn blog heb ik eerder La Favorita (Donizetti) in een verkorte versie uit 1930 gepost.

Riccardo Stracciari (26.06.1875 - 10.10.1955) had een operacarrière die duurde van 1899 tot 1944. Hij was ook van de partij bij de complete opname van Rigoletto (Verdi), ook o.l.v. Molajoli, opgenomen in 1927 en 1930. Op mijn blog had ik hier al een plaat van hem uit 1927 gepost.

Mercedes Capsir (20.07.1895 - 13.03.1969): Catalaanse coloratuursopraan. Debuut in 1913, ze trok zich terug in 1949. Zong ook in de complete Rigoletto (1927, 1930), La Traviata (1928)  en Lucia di Lammermoor (1929) o.l.v. Molajoli. 

Dino Borgioli (15.02.1891 - 12.09.1960): Italiaanse lyrische tenor, opgeleid door Eugenio Giachetti. Debuteerde in 1914, trad terug in 1946, richtte toen in Londen de door hem opgerichte New London Opera Company op. Gaf ook zangles. Zong ook mee in een complete La Traviata (1928) o.l.v. Molajoli.



Gioacchino Rossini: Il barbiere di Siviglia: Highlights
1  highlights uit 1e acte    32:04
2  highlights uit 2e acte    11:58
Orchestra & Chorus Teatro alla Scala o.l.v. Lorenzo Molajoli
78t 30 cm: Columbia DX 610-615, album 176
Totale tijd:   44:02

Download mp3

maandag 20 januari 2014

Amelita Galli-Curci, Tito Schipa (1918, 1928, 1930)

Amelita Galli-Curci als Violetta (La Traviata)

Amelita Galli-Curci (Milaan, 18.11.1882 - La Jolla, Californië, 26.11.1963): (meisjesnaam: Amelita Galli) Italiaanse coloratuursopraan, studeerde piano aan het conservatorium van Milaan en kreeg meteen op haar 16e een baan als pianodocent aangeboden. Haar oma en operacomponist Pietro Mascagni moedigden haar aan om zang te studeren. Ze is op zanggebied vrijwel autodidact.
1906: debuut in Trani (Gilda, in Rigoletto).
Grote tournees volgden door Europa, Rusland (1914) en Zuid-Amerika, waar ze 2x samen met Enrico Caruso in Buenos Aires optrad. 
1916-1924: zong bij de Chicago Opera met veel succes.
1921-1930: Metropolitan Opera New York
Januari 1930 trok Amelita zich uit opera terug, gaf nog wel concerten.
1935: ze onderging een operatie om een zwelling in haar strottenhoofd (later als een kropgezwel gediagnosticeerd ) te verwijderen. Ze had al jaren keelproblemen en moeite met het zuiver zingen van de hoge noten. Bij die operatie zou een zenuw van het strottenhoofd geraakt zijn, wat een succesvolle come-back verhinderde. Die zenuw is sindsdien bekend als "de zenuw van Galli-Curci". Anderen zeggen dat haar stem door ouderdom erg terugliep. Ze gaf nog een aantal recitals in 1936-1937 en trok zich toen met haar tweede man, Homer Samuels, terug in Californië, waar ze nog wel zangles gaf aan individuele leerlingen.

Amelita Galli-Curci trouwde in 1908 met Markies Luigi Curci. Het huwelijk eindigde in een scheiding in 1920. In 1921 trouwde ze met haar begeleider, Homer Samuels (1889-1956). 
Ze was een student van de Indiase meditatie- en yogaleraar Paramahansa Yogananda (1893-1952).

In 1916 tekende ze met Victor een contract en nam in de periode 1916-1930  129 uitgebrachte titels op, wat haar geweldig succes opleverde.

Amelita Galli-Curci was de eerste stem waar ik voor viel toen ik begon met platen verzamelen, in m'n studententijd. Een hele lichte, prettige, levendige stem waar ik nog steeds graag naar luister. Zelfs haar plaatje uit 1930, opgenomen in haar nadagen, draai ik met veel plezier, m.n. de bolero uit Les filles de Cadiz vind ik prachtig gezongen.
Op youtube is nog een stukje radio-interview met haar uit 1963 te horen. Aardig is dat ze hier zegt dat ze vindt dat een zanger ook een instrument moet beheersen om de muzikaliteit te ontwikkelen, m.n. het fraseren. Verder blijkt dat ze zich na haar terugtreden ook gewijd heeft aan het schilderen.

Sir Julius Benedict (Stuttgart, 27.11.1804 - 05.06.1885): componist en dirigent, leerling van Hummel (Weimar) en Weber (Dresden). In 1850 begeleidde hij Jenny Lind op een tournee door Amerika. Het grootste deel van zijn carrière speelde aich af in Engeland, waar hij in 1871 geridderd. Lees een uitgebreide biografie op Wikipedia.


Tito Schipa

Tito Schipa (Lecce, 27.12.1888 - New York, 16-12-1965): Italiaanse tenor, later ook dirigent. Studeerde in Milaan. Debuut in 1910 in Vercelli, tourde daarna door Italië en zong in Buenos Aires, Argentinië. 
1919-1932: Chicago Opera Company
1932-1935 en 1941: Metropolitan Opera
Tussen 1929-1949 zong hij regelmatig in Italië incl. La Scala, Milaan en Opera Rome
1958: trok zich terug van het operapodium, gaf nog wel concerten tot 1962. Gaf les in Budapest en New York. Hij stierf aan de gevolgen van diabetes. Lees meer op Wikipedia.
Tito Schipa is in 9 films te zien: kijk op de IMDB database. o.a. Vivere (1936), Rosalba (1944) en Il cavaliere del sogno (1947). Ook is er nog een korte Vitaphone film uit 1929 met M'appari uit "Martha".
Una furtiva lagrima (1929)
M'appari  (1929)
Il lamento di Federico
I te vurria vasa (TV 1957).
De 2 duetten met Amelita Galli-Curci zijn een elektrische heropname van een akoestische opname uit 1924 (op HMV DA 646).


Amelita Galli-Curci, sopraan:

1  Sir Julius Benedict: La capinera (het winterkoninkje)     3:05
    Manuel Berenguer, fluit; orkest o.l.v. Josef Pasternack
    78t 25 cm: Victrola 64792   B-21961-4
    Opname 11-06-1918

2  Gaetano Donizetti - "Don Pasquale": act 3 Tornami a dir (notturno)    3:04
3  Giuseppe Verdi - "Rigoletto": E il sol dell' anima    2:57
     + Tito Schipa, tenor; orkest o.l.v. Rosario Bourdon
    78t 25 cm: HMV DA 1161   (40-2899/2900)   A26890 / A30909
    Opname 07-09-1928

4  Léo Delibes - "Les filles de Cadiz": Bolero    2:53
5  Nikolai Rimsky-Korsakov - "Sadko": Chanson Indoue    2:58
    Orkest o.l.v. Rosario Bourdon
    78t 25 cm: HMV DA 1164   (40-2895/6)   A23134 / A26596
    4: Opname 31-03-1930
    5: Opname 26-03-1930

Download mp3

vrijdag 17 januari 2014

Suzanne Brohly, Léon Campagnola (DPG, 1912, 1921)


Suzanne Brohly (1882-1943): Franse alt, opgeleid aan het conservatorium van Parijs. 
1906-1930: verbonden aan de Opéra-Comique, Parijs
1907: zong in wereldpremière van Ariane et Barbe-Bleue (Dukas) de rol van Sélysette
1908: zong in eerste uitvoering van Snegourotchka (Rimsky-Korsakov) de rol van Lehl
Haar meest populaire rol was Carmen, maar ze had een hoop rollen in haar repertoire: o.a. Nicklausse (Les contes d'Hoffmann, Offenbach), Diane (Iphigénie en Tauride, Gluck), Clytemnestre (Iphigénie en Aulide, Gluck), de Moeder (Louise, Charpentier), Kate en Suzuki (Mme Butterfly, Puccini), Geneviève (Pelléas et Mélisande, Debussy), Mignon (Mignon, Thomas), Marthe (Marie-Magdeleine, Massenet), Pantalisée (La Reine Fiammette, Leroux), Hubertine (L'attaque du moulin, Bruneau), Thérèse (Thérèse, Massenet), Margared (Le Roy d'Ys, Lalo), Charlotte (Werther, Massenet). 
Ze nam in de periode 1908-1924 266 titels op voor Gramophone, in ca. 1924 6 titels voor Pathé en in 1930 10 titels voor Polydor. Operetteplaten nam ze op onder het pseudoniem Alix Mastell.


Léon Campagnola (Marseille, 08.02.1875 - Marseille, 11.01.1955): Franse tenor, studeerde in Marseille (als bariton) en Parijs (omgeschoold naar tenor, bij Manoury).
1903: debuut in Versailles (als Vincent in Mireille, Gounod), 
1904-1905: zong in Belgische theaters: Bergen, Gent, Antwerpen, Brussel
1906: Grand Théâtre, Genève (als Danielo, La reine Fiammette, Leroux)
Zong in Franse theaters: Toulouse, Tours, Nîmes, Toulon
1910: debuteerde aan de Grand Opéra, Parijs als Gérald (Lakmé, Delibes)
Gastoptredens in Chicago (o.a. met Mary Garden, 1913), Boston, Washington, Londen 
(Covent Garden), Milaan (Scala, in 1917)
Na de eerste wereldoorlog zong hij o.a. in Toulouse, Marseille, Lyon en Toulon.
In 1927 beëindigde Campagnola zijn operacarrière en legde zich toe op kunstschilderen en zangles geven.
Hij nam in de periode 1911-1914  113 uitgebrachte titels op voor Gramophone, daarna in 1919-1920 26 titels voor Pathé, tot slot nog 55 uitgebrachte titels in de periode 1920-1927 voor Gramophone.

We horen het slotduet uit Carmen (première in 1875), waarin Don José in wanhoop smeekt aan Carmen om met hem te vluchten, maar ze wijst hem af en gooit een ring die hij haar gegeven heeft naar hem terug. Hij pakt zijn mes en steekt Carmen dood.

In de opera Samson et Dalila van Saint-Saëns (voor het eerst uitgevoerd in 1877) zingt Dalila dat de lente om liefde roept, en dat zij wacht om haar armen om Samson heen te slaan.
Vervolgens horen we hoe Dalila Samson verleidt en hem overhaalt haar te vertellen dat zijn kracht in zijn haren verborgen zit.


1  Georges Bizet - "Carmen": duet 4e acte: C'est toi - c'est moi    7:41
Suzanne Brohly, alt; Léon Campagnola, tenor (+ orkest)
78t 30 cm: Disque Pour Gramophone Y49  034132/6    02390v / 02389 1/2v
Opname Parijs, 06-05-1912

Camille Saint-Saëns - "Samson et Dalila": 

2  Printemps qui commence    3:53
3  Mon coeur s'ouvre à ta voix    3:11
Suzanne Brohly, alt (+ orkest)
78t 30 cm: Disque Pour Gramophone W 431  033205/4    CE75-1 / 03480v
Kant 1: opname Parijs, 24-10-1921
Kant 2: opname Parijs, 16-06-1921

Download mp3

dinsdag 14 januari 2014

Pietro Mascagni, José Riavez (Parlophon, 1927)


Pietro Mascagni (Livorno, 07.12.186 - Rome, 02.08.1945): Italiaans componist en dirigent. Kijk op mijn blog 78 toeren klassiek voor meer opnamen van Mascagni als dirigent en voor meer biografische informatie over Pietro Mascagni.

José Riavez (Gradisca, 1890 - Ljubljana, 1958): eigenlijke naam Josip Rijavec. Studeerde in Görz en Laibach, en in Wenen bij Franz Schreker en H. Graedener. 
1916-1926: Opera van Zagreb. 
Gastrollen in Belgrado, Laibach en Berlijn
1928-1932: Städtische Oper Berlin
1931-1932: Gastrollen bij de Wiener Staatsoper
Sinds 1931 regelmatig in Teatro Colón (Buenos Aires) te horen
1934-1937: Duitse Theater in Praag
1937-1947: zong aan opera's van Zagreb, Belgrado en Laibach
Sinds 1948 professor aan de muziekacademie van Belgrado.

We horen het bekende voorspel + Siciliana uit "Cavalleria Rusticana", de bekendste opera van Mascagni. Helaas zingt Riavez aan het begin iets te laag, maar naarmate de Siciliana vordert klinkt zijn stem beter.


José Riavez

Pietro Mascagni - "Cavalleria Rusticana": Prelude + Siciliana "O Lola"    5:56
Pietro Mascagni, dirigent; José Riavez, tenor
78t 30 cm: Parlophon P.9159   2-20389-2 / 2-20390
Opname Berlijn, 11-10-1927

Download mp3

zondag 12 januari 2014

Agustarello Affre 2: Odeon 1906


Agustarello Affre (Saint Chinian, 23.10.1858 - Cagnes-Sur-Mer, 27.12.1931). 
Franse heldentenor. Was eerst timmerman, stem ontdekt door de directeur van de Grand Opéra, Parijs: Pierre Gailhard. 
1885-1887: Studeerde aan conservatorium van Toulouse bij Dufrene
1887-1889: conservatorium van Parijs (bij Edmond Duvernoy). 
Debuut 1890 aan de Grand Opéra, Parijs, als Edgardo in "Lucia di Lammermoor" met Nellie Melba. In 1891 zong hij de première van "Le Mage" van Massenet. 
1893-1895: verbonden aan het Grand Théâtre Lyon.
1895-1911: Affre bleef als eerste tenor verbonden aan de Grand Opéra, waar hij in talloze premières zong. o.a. de eerste "Pagliacci" in de Opéra. 
Buiten Parijs zong hij gastrollen bij de opera's van Marseille, Spa, Aix-les-Bains; in 1900 La Monnaie in Brussel; 1909 Covent Garden Londen.
Toen Pierre Gailhard in 1911 als directeur van de Grand Opéra terugtrad, nam Affre ook afscheid en ging naar de Verenigde Staten, waar hij te horen was bij de opera's van San Francisco, Havanna en New Orleans. In New Orleans werd hij directeur van het French Opera House, tot het huis in 1919 in vlammen opging. Affre ging terug naar Frankrijk en stierf in Cagnes-sur-Mer op 74-jarige leeftijd. Hij ligt begraven op Père Lachaise in Parijs.

Affre heeft in de periode 1902-1912 veel opnamen gemaakt voor Zonophone, G&T, Pathé (wasrollen en platen), Dutreih (wasrollen en platen), Columbia (wasrollen en platen), Odeon, Pantophone en AGPA. 
Verder deed hij mee aan twee compleet opgenomen opera's, n.l. "Carmen" van Bizet op Pathé, opgenomen in 1911 o.l.v. François Ruhlmann (Brussel 1868 - Parijs 1948). Andere sterren die hierop meezongen waren Henri Albers, Belhomme, Dumontier, Ernest Dupré, Dulac en de dames Mérentié, Vallandri, Gantéri en Billa-Azéma. 
De tweede compleet opgenomen opera is  "Romeo et Juliette" van Gounod, opgenomen in 1913, met Henri Albers, Edmond Tirmont, Alexis Boyer, Ernest Dupré, Marcel Journet, Valermont, Yvonne Gall, Champell en Goulancourt.
Op mijn blog is hier een G&T uit 1903 van Affre te horen.

We horen de Grand Air van Adoniram uit de opera La Reine de Saba van Charles Gounod. Het is een dubbelzijdige Odeon uit 1906, de plaatkanten worden apart aangekondigd. Op de plaat staat 80 tours maar dat klopt denk ik niet: als de aria in de juiste toonsoort uitgevoerd wordt moet de plaat juist langzamer worden afgespeeld.



Charles Gounod - "La Reine de Saba": Faiblesse de la race humaine    6:17
Agustarello Affre, tenor (+ orkest)
Odeon 36744 / 36731   XP 2563 / 2564
Opname Parijs, 1906

Download mp3

vrijdag 10 januari 2014

John Mc Cormack: 1913-1915


John McCormack (Athlone, 14.06.1884 - Dublin, 16.09.1945): Ierse tenor. Had in Dublin les van Vincent O'Brien. Hoorde Enrico Caruso voor het eerst in 1904 in Londen en was diep onder de indruk. Had les in Italië van Vincenzo Sabatini (Milaan). 
1906: operadebuut in Teatro Chiabrera, Savona met als artiestennaam Giovanni Foli 
            (Amico Fritz, Mascagni)
1907-1914: zong jaarlijks met veel succes in Covent Garden, Londen
1909: start van zijn carrière in Amerika. Debuut in Manhattan Opera in Traviata met 
            Luisa Tetrazzini.
1910: zong in de Metropolitan samen met Nellie Melba
1911: tournee met Nellie Melba's operagezelschap door Australië
Na 1912: geleidelijk meer nadruk op concerten dan op opera.
1917: John McCormack werd Amerikaans staatsburger.
1918: Hij deed een schenking van $11.458 ten bate van de oorlogsinspanningen van             
           Amerika.
1920-1939: Edwin Schneider was pianobegeleider bij zijn concerten.
1939-1943: Gerald Moore was pianobegeleider.
1945: stierf als gevolg van een aantal infectieziektes w.o. influenza en longontsteking.
Lees een uitgebreide biografie op Wikipedia.
Op Youtube is John McCormack zingend te zien:
- de complete film Song o' my heart met John McCormack in de hoofdrol (regisseur Frank Borzage, 1930, met o.a. ALice Joyce en Maureen O'Sullivan);
- een fragment van de eerste Engelse kleurenfilm Wings of the morning (Harold D, Schuster, Glenn Tryon, 1937, met o.a. Henry Fonda).
Ook is hij nog zingend te zien in de documentaire Cavalcade of faith, waar pausen Pius XI en Pius XII, en de dictator Mussolini in voorkomen (Allyn Butterfield, 1941), maar daar heb ik geen fragment van kunnen vinden.


Film-affiche 1930

Sir Paolo Tosti (09.04.1846 - 02.12.1916): Italiaans componist, pianist, zanger en muziekdocent. Bekend (of moet ik zeggen berucht ;-)  ) vanwege zijn sentimental songs, w.o. Good-bye.Hij verbleef van 1875-1913 in Engeland, waar hij grote roem vergaarde als liedschrijver en als docent (vanaf 1894 was hij professor van de Royal Academy of Music). In 1906 werd hij Engels staatsburger, in 1908 werd hij geridderd. Lees een biografie op Wikipedia.

The Trumpeter werd gepubliceerd in 1904 en werd al snel populair. de muziek is van J. Airlie Dix (1862-1911), de tekst van John Francis Barron (1868-1940), die eerst als drummer boy in dienst kwam van het Britse leger en vervolgens als klarinettist deel uitmaakte van de 2nd Dragoon Guards (Queen's Bays). Hij diende over de hele wereld, incl. het verre oosten en India. 
De tekst van The trumpeter volgt hieronder:

Trumpeter, what are you sounding now?
(Is it the call I'm seeking?)
"You'll know the call," said the Trumpeter tall,
"When my trumpet goes a-speakin'.
I'm rousin' 'em up;
I'm wakin' 'em up,
The tents are astir in the valley,
And there's no more sleep with the sun's first peep,
For I'm soundin' the old 'Reveille!'"

Trumpeter, what are you sounding now?
(Is it the call I'm seeking?)
"Can't mistake the call," said the Trumpeter tall,
"When my trumpet goes a-speakin'.
I'm urgin' 'em on,
They're scamperin' on,
There's a drummin' of hoofs like thunder.
There's a madd'nin' shout as the sabres flash out,
For I'm sounding the 'Charge' no wonder."

Trumpeter, what are you sounding now?
(Is it the call I'm seeking?)
"Lucky for you if you hear it at all
For my trumpet's but faint in speakin',
I'm callin' 'em home! Come home! Come home!
Tread light o'er the dead in the valley,
Who are lyin' around face down to the ground,
And they can't hear me sound the 'Rally'.
But they'll hear it again in a grand refrain,
When Gabriel sounds the last 'Rally'."

John McCormack, tenor (+ orkest):

1  Paolo Tosti (G.J. White-Melville, tekst): Good-bye    3:52
    78t 30 cm: Victor 74346   A13219
    Opname Camden N.J., 01-05-1913

2  Arthur F. Tate (Eileen Newton, tekst): Somewhere a voice is calling    2:45
    78t 25 cm: Victrola 64405   B-15419
    Dirigent: Walter B. Rogers
    Opname New York, 23-11-1914

3  J. Airlie Dix (J. Francis Barron, tekst): The trumpeter    3:28
    78t 30 cm: HMV 02630   A15845
    Opname Camden N.J., 30.03-1915

Download mp3

donderdag 2 januari 2014

Johanna Gadski: Wagner (1908)


Johanna Gadski (Anklam, 15.06.1872 - Berlijn, 22.02.1932): Duitse sopraan. Opgeleid in Stettin, door Anna Schröder-Chaloupha.
1889: Operadebuut in Kroll-Oper Berlijn (Der Freischütz, Weber).
1889-1890 en 1891-1892: Stadttheater Stettin
1890-1891: Stadttheater Mainz
1892-1893: Kroll-Oper Berlin
1893-1895: Stadttheater Bremen
1895: Tournee door Nederland
1895-1897: Noord-Amerikaanse tournee met Damrosch Opera Company
1896: Creëerde rol van Hester Prynne in The scarlet letter (Walter Damrosch, Boston)
1899: Bayreuth Festival
1899-1901; 1906: Covent Garden, Londen
1898-1904 en 1907-1917: Metropolitan Opera New York
1905-1906: Münchener Opernfestspiele; nam les bij Lilli Lehmann (m.n. Isolde)
1906 en 1910: Salzburger Festspiele
1917, tijdens de eerste wereldoorlog, kreeg ze ontslag van de Metropolitan, omdat Duitse opera's, dus ook de Duitse operasterren, geschrapt werden i.v.m. de 1e wereldoorlog. Bovendien kwam haar man, Hans Tauscher, een vertegenwoordiger van grote Duitse wapenfabrikanten, in opspraak.
1925: verkreeg Amerikaans staatsburgerschap
1929-1931: richtte de German Opera Company op, waarmee ze door Noord-Amerika toerde en hoofdzakelijk opera's van Richard Wagner ten gehore bracht.
In 1932 stierf ze in Berlijn aan de gevolgen van een auto-ongeluk.

Wat opnamen betreft zijn er 16 Mapleson wasrollen van haar gemaakt in 1903. In de periode 1903-1917 werden 94 opnamen uitgebracht op Victor.
Op Marston Records zijn de complete opnamen van Johanna Gadski beschikbaar, incl de Mapleson rollen.

Richard Wagner: "Der fliegende Holländer": 
Jo-ho-hoe! Traft ihr das Schiff    4:20
Johanna Gadski, sopraan (+ orkest)
78t 30 cm: Gramophone Monarch 043189  A 5013-2
Opname New York, 26-02-1908

Download mp3