vrijdag 28 maart 2014

Hipólito Lázaro (Columbia, Regal, 1916)


Hipólito Lázaro (Barcelona, 13.09.1887 - Barcelona, 14.05.1974): Catalaanse tenor. 
1910: debuut in Barcelona: Teatre Novedades in La Favorita, als Fernando). Studeerde verder bij Enrico Colli. 
1911: debuut in Italië in Ferrara ((Rigoletto, als hertog). Zong daarna in Engeland (Manchester, Londen) onder de naam Antonio Manuele, maakte ook opnamen voor HMV onder die naam.
1918-1920: Metropolitan Opera New York.
Mascagni was erg van hem onder de indruk en de twee werden bevriend.
Lázaro creëerde diverse rollen: Parisina (Mascagni, 1913, Scala, als Ugo), Il Piccolo Marat (Mascagni, 1921, Constanzi), en La cena delle beffe (Giordani, 1924, Scala o.l.v. Toscanini, als Giannetto). 
Hij zong behalve verismo operarollen ook in Zarzuela's. Zong met veel succes in Spanje, Zuid-Amerika, Wenen, en de grote Italiaanse theaters. Zo trad hij in het beroemde Teatro Colón in Buenos Aires op in 1915 en 1922.
1940: afscheidsconcert in New York, zong nog een keer in 1944 in Barcelona en in 1950 aan de Opera van Havanna.
Lázaro publiceerde 2 boeken: een lesboek: Mi método de canto (1947) en een autobiografie: El libro de mi vida (1968).
Lees meer op Wikipedia.

Michael Scott is niet al te positief: hij schrijft in The record of singing vol.2 (1914-1925) over de stem van Lázaro: 
"His is a very throaty voice with a tremulous bleat and only when he steps up the breath pressure can he get the voice forward. In O Paradiso ... we have to turn up the volume level to hear clearly and then at the climax turn it down again when the disproportionately loud high notes overweight the line".



Hipólito Lázaro, tenor (+ orkest):

1  Giacomo Meyerbeer - "L'Africana": O Paradiso    3:51
    78t 30 cm: Columbia Tricolor 48747  
    Opname New York, 28-04-1916

2  Vincenzo Bellini - "I Puritani": A te o cara    3:41
    78t 30 cm: Columbia 7178   48783
    Opname New York, 05-05-1916

3  Friedrich von Flotow - "Martha": M'appari    3:24
    78t 30 cm: Columbia Tricolor 48788
    Opname New York, 06-05-1916

4  Giuseppe Verdi - "Il Trovatore": Di quella pira    1:34
    78t 25 cm: Regal 47211
    Opname New York, 07-12-1916


zondag 23 maart 2014

Geraldine Farrar; Marcel Journet; Antonio Scotti (1909-1910)

Geraldine Farrar als Carmen met een Victrola grammofoon (1915)

Geraldine Farrar (Melrose, Mass., 28.02.1882 - Ridgefield, Connecticut, 11.03.1967): Amerikaanse sopraan en film-actrice. Studeerde in Boston, trad al op op haar 14e. Studeerde bij Emma Thursby in New York en Parijs, en bij Francesco Graziani in Berlijn. 
1901-1903: zong aan de Hofoper Berlin, had les van Lilli Lehmann en waarschijnlijk een relatie met Kroonprins Wilhelm van Duitsland. 
1903-1906: Opera Monte-Carlo
1906-1922: Metropolitan Opera New York, zong 29 rollen in bijna 500 voorstellingen. Ze was erg populair bij veel jonge vrouwen, die "Gerry-flappers" werden genoemd.
In de periode 1915-1920 acteerde ze in 15 zwijgende films, w.o. Carmen (Cecil B. DeMille, 1915), Joan the Woman (Jeanne d'Arc, Cecil B. Demille, 1916), Flame of the desert (Reginald Barker, 1919)
In 1922 trok ze zich terug uit de operawereld, gaf nog wel recitals tot 1931. 
Kijk op IMDB voor Geraldine Farrar's filmografie. 
Lees hier een e-book "Geraldine Farrar, the story of an American singer, by herself" (1916).
Van 1908-1915 had ze een affaire met Arturo Toscanini, die in 1915 naar Italië terugging omdat ze hem een ultimatum had gesteld om zijn vrouw te verlaten en met haar te trouwen. Van 1916-1923 was ze met de filmacteur Lou Tellegen gehuwd, die veel buitenechtelijke relaties had en in 1934 zelfmoord pleegde. 
Geraldine Farrar maakte veel plaatopnamen, voor G&T (1904-1906) en Victor (1907-1927).

Marcel Journet (25.07.1868 - 07.09.1933): Franse bas, opgeleid vanaf 1889 aan het conservatorium in Parijs door Louis Obin en Seghettini. Debuteerde in 1891, zong met veel succes tot zijn dood in 1933.
1894-1895; 1899-1900; 1929-1930: veel succes in Théâtre de la Monnaie, Brussel. 
1897-1908 en 1928-1928: Covent Garden, Londen
1900-1908: Metropolitan Opera, New York
Terug in Frankrijk zong hij bij de Grand Opéra en de Opéra-Comique, Monte Carlo en de Scala Milaan.
Lees meer op Wikipedia.
Hij heeft veel opgenomen: in 1902-1903 is hij te horen op de beroemde Mapleson-wasrollen, live vanuit de Metropolitan; verder opnamen voor Columbia (1905), Victor (1905-1908; 1910-1912; 1916-1919; 1925-1926), Gramophone (1909), Pathé (1912) en HMV (1922-1924; 1927-1933).

Antonio Scotti (Napels, 25.01.1866 - Napels, 26.02.1936): Italiaanse bariton. Zijn zangdocenten waren Esther Trifari-Paganini en Vincenzo Lombardi. Enkele highlights:
1889: Debuut in Theatre Royal Malta (Aida, als Amonasro). Daarna optredens in Italiaanse operatheaters en gastrollen in o.a. St. Petersburg, Moskou, Madrid (1891-2), Lissabon, Warschau, Buenos Aires (vanaf 1892), Rio de Janeiro (1893).
1898: Debuut in La Scala, Milaan (Meistersinger, als Hans Sachs).
1899: Debuut in Metropolitan, waar hij 34 jaar lang met veel succes heeft gezongen, en in Covent Garden, waar hij ook zeer geliefd was en waar hij veel heeft opgetreden.
1919: richtte de Scotti Opera Company op, tourde daarmee t/m 1922 door Amerika.
Goed bevriend met stadsgenoot Enrico Caruso, met wie hij ook vaak zong.
20.01.1933: laatste optreden in de Metropolitan in L'Oracolo (als Chim-Fen, een rol die hij in 1905 gecreëerd heeft)
Scotti keerde naar Italië terug en stierf in armoede in 1936.
Lees meer over deze prachtige bariton op Wikipedia.
Antonio Scotti heeft in 1899 3 Bettini wasrollen opgenomen, in 1902 en 1903 Mapleson wasrollen,  in 1902 in Londen G&T (7 titels), in 1903 in N.Y. Columbia (4 titels), van 1903 - 1912 57 uitgebrachte titels voor Victor, ca. 1906 6 2-minuten wasrollen voor Edison. Het is me onduidelijk waarom hij na 1914 (toen hij nog 1 niet uitgebrachte opname voor Victor heeft gemaakt) niets meer heeft opgenomen.



Geraldine Farrar, sopraan:

1  Richard Wagner - "Tannhäuser": Allmächt'ge Jungfrau    3:36
    78t 30 cm: Gramophone Monarch 2-043000  A4257
    Opname 01.10.1909

2  Wolfgang Amadeus Mozart - "Le nozze di Figaro": 
    Crudel perche finora    3:07
    + Antonio Scotti, bariton
    78t 30 cm: Gramophone Monarch 2-054003  A8279
    Opname 04.10.1909

3  Ambroise Thomas - "Mignon": Légères hirondelles    3:35
    + Marcel Journet, bas
    78t 30 cm: Gramophone Monarch 2-034010  A8557
    Opname 16.01.1910


Download mp3

maandag 17 maart 2014

Václav Smetácek; St. Jacob's Koor: Linek, Brixi (Supraphon G 14019)


Het wordt weer eens tijd voor koormuziek! Want deze blog gaat niet alleen over operasterren, maar ook over andere facetten van de zangkunst. Deze plaat had waarschijnlijk beter rond kerst gepost kunnen worden dan in deze lentetijd, maar ach: het gaat om de muziek. Deze plaat is bijzonder genoeg om op deze blog een plaats te vinden...

Jiri Ignác Linek (21.01.1725 - 30.12.1791): Boheems componist en docent. Was sinds 1747 leraar, koordirigent en stadschrijver in Bakov nad Jizerou. Stierf aan tuberculose. Schreef veel religieus werk en ook klavecimbelconcerten, die volgens de gewoonte van die tijd ook als orgelconcerten gespeeld konden worden.

Frantisek Xaver Brixi (02.01.1732 - 14.10.1771): Geboren in Praag, werkte als organist in diverse kerken. Hij hield zijn benoeming als Kapellmeister van de St. Vitus kathedraal tot zijn vroege dood.Hij heeft ongeveer 500 composities geschreven: ca. 290 kerkelijke werken, verder kamermuziek en orkestwerken. Brixi schreef 5 concerten voor orgel of klavecimbel.

Václav Smetácek (30.09.1906 - 18.02.1986): Tsjechisch dirigent, componist en hoboïst. 

Ladislav Vachulka (1910-1986): organist, klavecinist, dirigent, koordirigent, docent.

1  Jiří Ignác Línek: Pastorel    3:08
    Bořek Rujan; St. Jacob's Choir; Ladislav Vachulka, orgel
    Symfonie-orkest o.l.v. Václav Smetácek

2  František Xaver Brixi: Pastoral motet    3:29
    St. Jacob's Choir; Ladislav Vachulka, orgel
    Symfonie-orkest o.l.v. Václav Smetácek

78t 30 cm: Supraphon G 14019   43988/9

donderdag 13 maart 2014

Zonophone Operatic Party (1911)


In de goedkopere prijsklasse waren vroeger natuurlijk ook platen te koop. Zo kon men b.v. in Engeland potpourri's kopen van bekende opera's, gezongen door de Zonophone Operatic Party. Zoals op het label staat: een English sextette.
Ik heb drie platen van dit gezelschap. Een ervan is Zonophone A50, met operatic gems uit Carmen van Bizet. Deze plaat is al eerder gepost, en in uitstekende kwaliteit verdoekt (beter dan ik dat kan) door Damian. Op zijn site vind je de download-link onderaan de pagina over Ernest Pike.  
Op de twee andere platen, die ik hier post, zijn vocal gems uit Les cloches de Corneville van Planquette en uit Faust van Gounod te horen, in het Engels gezongen. De Faust is erg veel gedraaid en met name in het begin van de  beide plaatkanten flink uitgesleten. Ook in de luide passages zijn vervormingen te horen. Toch voeg ik hem erbij - het is uiteindelijk een antieke opname!

Wie zongen in het sextet van de Zonophone Operatic Party?
Volgens Damian en CHARM database zijn dat:
Carrie Tubb (1876-1976), sopraan. Ze zong zowel oratoria als opera, o.m. in Covent Garden (1910) en bij de Beecham Company. Gaf vanaf 1930 meer dan 30 jaar les aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen.
Violet Elliott, mezzo-sopraan
Ernest Pike (1871-1936), tenor. Maakte zijn eerste plaatopname in 1904 en nam honderden platen op in een periode van ruim 20 jaar.
Harold Wilde, tenor
Stewart Gardner, bariton
Peter Dawson (1882-1961), bas-bariton. Had een zangcarrière van bijna 60 jaar! maakte vanaf 1904 tot in 1958 erg veel opnamen, waarschijnlijk meer dan 1500 (volgens hemzelf 4500 opnamen!).

Robert Planquette (31.07.1848 - 28.01.1903) schreef de opera-comique Les cloches de Corneville, die  in 1877 in Parijs in première ging. Het werd een van de meest succesvolle Franse opera's. Lees meer over deze opera op Wikipedia.



Zonophone Operatic Party (+ orkest):

1  Robert Planquette - "Les cloches de Corneville": gems    7:58
78t 30 cm: Zonophone A 43  Z-044507/8  Z5461f/5457f

2  Charles Gounod - "Faust": gems    8:33
78t 30 cm: Zonophone A 39  Z-044505/6  z5454/2f

Opname Londen, 15-09-1911

Download mp3

maandag 10 maart 2014

Carl Jörn: Wagner, Meyerbeer (G&T 1904, 1906)


Carl Jörn (Riga, 05.01.1873 - Denver, Colorado, 19.12.1947): tenor; zoon van een arme Duits-Baltische familie. Hij werd geadopteerd door Baron von Dellinghausen, na de dood van diens zoon. Jörn studeerde zang bij Schütte-Harmsen, Jacobs en Luise Ress in Berlijn. 
1896: debuut in Freiburg (Martha, Flotow, als Lyonel).
1898-1899: Stadttheater Zürich
1899-1902: Opernhaus Hamburg
1902-1908: Hofoper Berlin
1905-1908: Gastrollen in Covent Garden, Londen
1908-1914: Metropolitan Opera New York, zong 18 rollen in 103 voorstellingen.
1914: zong in Berlijn in Parsifal. Ondanks de bemoeienis van Keizer Wilhelm II, die hem voor Berlijn wilde behouden, keerde hij naar Amerika terug.
1916: werd Amerikaans staatsburger. Hij stopte zijn operacarrière, verloor door speculeren zijn vermogen en vestigde zich in Denver als zangdocent.
1929: Johanna Gadski nodigde hem uit om met de German Opera Company mee te gaan met een Noord-Amerikaanse tournee, waar hij veel succes had, met name als Tristan, Siegfried en Siegmund.
1932: opende een zangstudio in New York maar vestigde zich later opnieuw in Denver.
Hij was getrouwd met de sopraan Else Jörn.
Carl Jörn maakte opnamen in de periode 1903-1919 voor de merken G&T, Zonophone, Edison wasrollen en platen, Pathé, Gramophone en Columbia. Hij zong mee in de complete opnamen van Faust en Carmen in 1908.

Bruno Seidler-Winkler (Berlijn, 18.07.1880 - 19.10.1960): Duits dirigent, pianist en arrangeur. Een van de pioniers van de Duitse plaatopnamen. Studeerde aan het Stern Conservatorium piano bij Ernst Jedliczka. 
1903-1923: artistiek directeur van en dirigent bij de Deutsche Grammophon. Nam in 1908 de eerste complete Carmen op met Emmy Destinn en Karl Jörn in de hoofdrol. 
1923-1925: dirigeerde in Chicago
1926-1932: dirigeerde Radio Symfonie-orkest van Funkstunde Berlin. Lees meer over deze pionier op Wikipedia.

Carl Jörn, tenor, Kgl. Hofopernsänger:

1  Richard Wagner - "Der fliegende Holländer": Mit Gewitter und Sturm    3:06
78t 25 cm: Gramophone & Typewriter GC-3-42084  2413L
Opname Berlijn, 1904

2  Giacomo Meyerbeer - "L'Africaine": Land so wunderbar    3:19
Orkest o.l.v. Bruno Seidler-Winkler
78t 25 cm: Gramophone & Typewriter GC-3-42547  4250h
Opname Berlijn, 1906

Download mp3