zaterdag 26 december 2015

Margarete Matzenauer: Wagner (Victrola, 1912)

Margarete Matzenauer als Kundry

Margarete Matzenauer (Temesvár, 01.06.1881 - Van Nuys (Los Angeles), 19.05.1963): geboren in Temesvár (vroeger Oostenrijk-Hongarije, nu Roemenië). Haar vader was dirigent, haar moeder operazangeres. Haar stem had een groot bereik: ze kon zowel alt- als dramatische sopraanrollen aan.
Studeerde in Graz bij Georgine von Januschowsky, in Berlijn bij Antonia Mielke en Franz Emmerich en in München bij Ernst Preuse, met wie ze in 1902 trouwde.
1901: debuut als Puck (Oberon, Weber) in Stadttheater, Strassburg
1901-1904: Stadttheater Strassburg
190-1911: Hofoper München, waar ze zong onder de naam Margarethe Preuse-Matzenauer.
Gastrollen aan de Wiener Hofoper in 1906, 1909 en 1911.
1911: zong in het BVayreuth Festival. Debuteerde op 13 november in de Metropolitan als Amneris (Aïda, Verdi) in een cast met Emmy Destinn en Enrico Caruso. Toscanini dirigeerde. Enkele dagen later zong ze in Tristan und Isolde (Wagner).
1911-1917: huwelijk met de tenor Edoardo Ferrari-Fontana (1878-1936), wat uitliep op een scheiding.
Ze zong 19 seizoenen aan de Metropolitan. In haar eerste seizoen zong ze 15 verschillende rollen in 12 opera's. In totaal speelde ze 31 rollen in 315 voorstellingen en gaf op 17 februari 1930 haar afscheidsconcert voor de Met.
1929: maakte succesvolle tournee door Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Zong de altpartij van Das Lied von der Erde (Mahler) in New York o.l.v. Willem Mengelberg.
1931: zong in eerste concert-uitvoering van Oedipus Rex als Jocasta in New York
1936: speelde de rol van Madame Pomponi in de film Mr Deeds goes to town (Frank Capra).
1938: laatste concert in New York.
Margarete Matzenauer heeft ook lesgegeven: Blanche Thebom (1915-2010) was haar meest beroemde leerling.
Ze is 3x getrouwd geweest: met haar leraar Ernst Preuse, met de tenor Edoardo Ferrari-Fontana en met haar chauffeur Glotzbach.

Margarete Matzenbauer nam 12 titels op voor G&T (1906-1907), 14 titels voor Gramophone (1909-1912), 24 voor Victor (1912-1913; 1923-1926), 4 voor Columbia (1914-1915), 24 voor Edison (1915-1916), 3 voor Pathé (ca. 1921).
Over het algemeen komt haar stem minder goed uit de verf op haar plaatopnamen dan je, op basis van recensies van haar optredens, zou verwachten.


Richard Wagner - "Parsifal": 2e acte: Ich sah' das Kind    4:10
Margarete Matzenauer, alt (+ Victor Orchestra)
78t 30 cm: Victrola 88364   A11687-1
Opname Camden, N.J., 08-03-1912 

Download mp3

2 opmerkingen:

  1. The critic B.H. Haggin wrote that Matzenauer was "an unforgettably great artist, both in voice and musicianship". I once read (or perhaps hear a story) which confirmed her "musicianship": one evening a pianist didn't show up for a performance of the Franck violin/piano sonata. So, Matzenauer simply sat down and played that very difficult piano part! I really do wish for a time machine which could take us back to the 1908-1915 Metropolitan Opera performances under Toscanini: Caruso, Destinn, Louise Homer, Hempel, Matzenauer, Farrar and all the rest. If you want a look at the "scenery" of the 1908 production, you can find fine pictures (and contemporary reviews) at the following site:
    http://archives.metoperafamily.org/Imgs/Aida190809.htm
    With best regards from over here and best wishes for the New Year!
    David Mendes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for your reaction, David, and best wishes for the coming year to you!

      Verwijderen