woensdag 28 januari 2015

Yvon le Marc'Hadour: BAM 6 (1936)


Ik heb zeer weinig gegevens over de bariton Yvon le Marc'Hadour kunnen vinden. Hij heeft behalve voor BAM ook opnamen gemaakt voor Pathé, en zong ook Bretonse liederen op het label Mouez Breiz.
Het geweldige BAM-label heeft in 1936 dit 25 cm 78t.plaatje uitgebracht met de Lettera Amorosa (1619) van Claudio Monteverdi (15.05.1567 - 29.11.1643). De tekst is van Claudio Achillini (18.09.1574 - 01.10.1640). De tekst + Engelse vertaling vind je hier.

Ruggero Gerlin (Venetië, 05.01.1899 - Parijs, 17.06.1983), Italiaans klavecinist. Vanaf 1920 had hij les van Wanda Landowska en werkte veel met haar samen tot 1940, waarbij ze vaak samen optraden in werken voor 2 klavecimbels. In 1941 werd hij professor klavecimbel aan het San Pietro a Majella conservatorium in Napels. In 1947 richtte hij de jaarlijkse Zomer-Masterclasses aan de Accademia Musicale Chigiana in Siena op. O.a. Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert en Blandine Verlet hadden les van hem.
Gerlin heeft 50 jaar lang platen opgenomen, o.a. 78t. platen voor de oude muziek-serie van L'Anthologie Sonore en voor Pathé. Hij heeft complete werken opgenomen van François Couperin, Louis Couperin en Jean-Philippe Rameau.


Ruggero Gerlin

Claudio Monteverdi: Lettera Amorosa (1619)    5:28
(tekst: Claudio Achillini)
Yvon le Marc'hadour, bariton
Ruggero Gerlin, klavecimbel
78t 25 cm: BAM 6
Opname 26-04-1936

Download flac

zaterdag 17 januari 2015

Julia Lindsay; Suzanne Brohly (DPG, 1910)

Suzanne Brohly

Suzanne Brohly (1882-1943): Franse alt, opgeleid aan het conservatorium van Parijs. 
1906-1930: verbonden aan de Opéra-Comique, Parijs
1907: zong in wereldpremière van Ariane et Barbe-Bleue (Dukas) de rol van Sélysette
1908: zong in eerste uitvoering van Snegourotchka (Rimsky-Korsakov) de rol van Lehl
Haar meest populaire rol was Carmen, maar ze had een hoop rollen in haar repertoire: o.a. Nicklausse (Les contes d'Hoffmann, Offenbach), Diane (Iphigénie en Tauride, Gluck), Clytemnestre (Iphigénie en Aulide, Gluck), de Moeder (Louise, Charpentier), Kate en Suzuki (Mme Butterfly, Puccini), Geneviève (Pelléas et Mélisande, Debussy), Mignon (Mignon, Thomas), Marthe (Marie-Magdeleine, Massenet), Pantalisée (La Reine Fiammette, Leroux), Hubertine (L'attaque du moulin, Bruneau), Thérèse (Thérèse, Massenet), Margared (Le Roy d'Ys, Lalo), Charlotte (Werther, Massenet). 
Ze nam in de periode 1908-1924 266 titels op voor Gramophone, in ca. 1924 6 titels voor Pathé en in 1930 10 titels voor Polydor. 
Operetteplaten nam ze op onder het pseudoniem Alix Mastell.


Jane of Julia Lindsay (Parijs, 1878-?): haar ouders waren gevlucht uit Amerika vanwege de burgeroorlog. Opgeleid in Parijs.
1903: Debuut in Grand Opéra, Parijs
1903-1907: verbonden aan Grand Opéra, Parijs
1905: zong met veel succes Sidonie in Armida (Gluck) en Konstanze in Entführung aus dem Serail (Mozart) in Grand Opéra, Parijs
1907-1910: Opera Monte Carlo. Gastrollen met dit ensemble in 1907 in Berlijn (La damnation de Faust, Berlioz en als Elizabeth in Don Carlos, Verdi).
1910: ze  trok zich terug uit het muziekleven.
Ze maakte 36 opnamen voor G&T / Disque our Gramophone (Franse HMV) in de periode 1907-1910. 
Een G&T uit 1907 met de wals uit Roméo et Juliette (Gounod) is hier te horen.



Giacomo Puccini - "La Bohème":
1  Adieu de Mimi    2:44 
    Julia Lindsay, sopraan (+ orkest)
    78t 25 cm: DPG GC-33786  15834u
    Opname 26-05-1910 Parijs
2  Valse de Musette    2:44
    Suzanne Brohly, alt (+ orkest)
    78t 25 cm: DPG GC-33801  16209u
    Opname 30-12-1910 Parijs

Download mp3

dinsdag 13 januari 2015

Lotte Lehmann, Richard Tauber e.a.: Fledermaus (Odeon, 1927)


Een sterrencast op deze 78t.plaat!

Lotte Lehmann (17.02.1888 - 26.08.1976), sopraan
Grete Merrem-Nikisch (1887-1970), sopraan
Karin Branzell (24.09.1891 - 15.12.1974), Zweedse alt
Richard Tauber (16.05.1891 - 08.01.1948), tenor
Waldemar Staegemann (21.07.1879 - 11.02.1958), bariton

De dirigent is Frieder Weissmann. Klik op zijn naam voor meer informatie en voor het downloaden van opnamen op mijn blog 78 toeren klassiek.
Hij kiest overigens vrij snelle tempi bij deze twee bekende delen uit de Fledermaus. Mogelijk onder druk van de tijdsbeperkingen van de 30cm plaatkanten?


Sigarettenplaatje van Richard Tauber

Johann Strauss II - "Die Fledermaus": 
1  Herr Chevalier, ich grüsse Sie    4:00
2  Genug damit, genug    3:41
Lotte Lehmann, sopraan
Grete Merrem-Nikisch, sopraan
Karin Branzell, alt
Richard Tauber, tenor
Waldemar Staegemann, bariton
Mitglieder der Staatskapelle, Berlin
Chor der Staatsoper
Dirigent: Frieder Weissmann
78t 30 cm: Odeon O-8734a/b  xxB 8266-2 / 8267-2
Opname 17-12-1927

Download mp3

zaterdag 10 januari 2015

Clotilde Esposito, Luigi Colazza 2 (Victor, 1905)


Ik heb nog een opname gevonden van de  mezzo-sopraan Clotilde Esposito. Ze heeft in totaal slechts 11 opnamen gemaakt: 6 voor G&T, opgenomen in Milaan in 1905, en 5 opnamen, ook in Milaan opgenomen,  voor Beka/Era. Verder heb ik geen gegevens over haar kunnen vinden. Wie kan informatie aanvullen?

De tenor in dit duet van Verdi, Luigi Colazza (Rome, 1868 - Trieste, 1927), is duidelijk veel bekender geworden.
Hij studeerde in Rome bij Aramis Toussan en in Milaan bij Ranieri Baragli. 
1892: Debuut in Teatro Quirino, Rome (Norma).
1897-1898: Den Haag, Italiaanse Opera
Hij zong verder o.m. in de plaatsen Berganzo (1899), Parma (1901), Gorizia (1903), Piacenza (1904), Corugna (1907), Venetië (1909), Montevideo (1910), Graz (1911), Rome (1912), Barcelona (1912-1913) en Milaan (1917). Hij trok zich ca. 1918 terug van het concertpodium en wijdde zich in Triëst aan het lesgeven.
Luigi Colazza heeft ca. 55 opnamen gemaakt, alle opgenomen in Milaan: 10 titels voor Columbia (ca. 1904), 28 titels voor G&T (1905- ca. 1910, 1911), 13 titels voor Pathé (ca. 1906) en 4 titels voor Beka (ca. 1910, 1911).
Ik heb eerder een ander duet uit "Il Trovatore" gepost van dit duo, kijk hier.

Giuseppe Verdi - "Il trovatore": Ai nostri monti ritorneremo    3:18  
Clotilde Esposito, mezzo-sopraan; Luigi Colazza, tenor (+ orkest)
78t 25 cm: Victor 16811-B   7029b
Opname Milaan, 1905

Download mp3

woensdag 7 januari 2015

Louis van Tulder, tenor (HMV, 1927; Columbia, 1930)


Louis van Tulder (Amsterdam, 22.05.1892 - Hilversum, 12.11.1969): Nederlands tenor: oratoriumzanger, dirigent en zangpedagoog. Had les van mevr. Van West en Aaltje Noordewier-Reddingius.
1912: Koninklijke Oratoriumvereniging. Hij zong in het koor en viel in voor een tenor die ter plekke verkouden werd.
1914: Baan aan de Amsterdamse Bank als boekhouder opgezegd om in de muziek te gaan.
1916-1921: Nederlandsche Opera (van Koopman).
Vanaf 1921: begon als zangpedagoog.
1915-1950: ca. 500x de Matthäus Passion (Bach) gezongen.
Van 1924-1939: regelmatig in Zwitserland gezongen, zong jaarlijks de "Matthäus Passion" in Zürich
1924-1933: opgetreden in Duitsland. 
Ook gezongen in Wenen, Italië, België, Frankrijk, Engeland (enkele keren voor de BBC gezongen) en Zweden.
Zong o.m. onder Mengelberg, Furtwängler, Kabasta en Stravinsky
1950: Beëindigde zijn zangcarrière omdat zijn jongste zoon een hersentumor bleek te hebben. Wel bleef hij lesgeven en dirigeren. Ook zette hij zich in in diverse bestuursfuncties op muziekgebied, w.o. voorzitter van de Vakgroep voor Concerterende Vocalisten (onderdeel van de Koninklijke Nederlandsche Toonkunstenaars-Vereeniging).
Schreef een autobiografie: "Van kantoorkruk tot hoge C" (1946). 

Voor enkele opnamen en een interview uit 1950: kijk hier.
Verder is er een site, gemaakt door een achterneef van hem, Dick Nieuwenhuis. Er staat een link op naar 17 opnamen die helaas niet werkt.

Hieronder staat een schema, met als bron het boek His Master's Voice / De stem van zijn Meester: The Dutch catalogue (Alan Kelly, Jacques Klöters) met daarin de opnamen die Louis van Tulder voor HMV maakte in de periode t/m 1929. 
Daaruit blijkt dat hij in 1924 en 1927 enkele 25 cm 78t.platen heeft opgenomen: 


Titel
Opname
Labelcode
Matrijs
Bestelnr.
Verdi: Messa de Requiem
1924 08
7-92068
BK1509-2
B4634
Mozart: Ave Verum
1924 08
7-92069
BK1503-2
W.P.H. Jansen: Quasi aurora
1924 08
7-92070
BK1513-2
B4635
Ave Maris Stella
1924 08
7-92071
BK1508-2
H. Cuypers: Ave Maria
1924 08
7-92072
BK1505-2
B4636
Rorate Coeli
1924 08
7-92073
BK1515-2
B4637
I.I. Viotta: Ecce Panis
1924 08
7-92074
BK1504-2
B4640
W.W.P. Jansen: Cor Jesu
1924 08
7-92075
BK1512-1
Hugo Wolf: Wenn du zu den Blumen gehst
1927 08 23
7-92084
Bb11411-1
B4760
Hugo Wolf: Ach im Maien war's im Maien
1927 08 23
7-92085
Bb11412-1

Nu op verzoek van mijn voornaam-genoot Rolf den Otter, en via hem Dick Nieuwenhuis (achterneef van Louis van Tulder), de opname van het duet uit "Jahreszeiten" van Haydn, samen met Jo Vincent.

Van Jo Vincent (Amsterdam, 06.03.1898 - Monaco, 28.11.1989) heb ik tot nog toe alleen een kerstplaatje op deze blog staan; op mijn blog LP's opera en klassiek staat een hele kerst-LP van het Jo Vincent Kwartet. Ik ga binnenkort meer Jo Vincent 78t.platen digitaliseren.

Ik heb een HMV plaat toegevoegd uit 1927 die niet in het overzicht van Kelly en Klöters vermeld staat. Het bijzondere is verder dat Louis van Tulder twee opera-aria's zingt, terwijl hij dat op het podium na 1921 niet meer gedaan heeft. De dirigent is George W. Byng, zie uitgebreide biografie van deze dirigent op Wikipedia.



Louis van Tulder, tenor:

1  Georges Bizet - Carmen: La fleur que tu m'avais jetée    3:50
2  Giacomo Puccini - La Bohème: Votre main est glacée    4:32
    Orkest o.l.v. George W. Byng (niet vermeld op label)
    78t 30 cm: HMV C 4852  (2-032119/20)  Cc11424-2 / 11423-1
    Opname Londen, 25-08-1927

3  Joseph Haydn: Jahreszeiten: Duet    8:30
    + Jo Vincent, sopraan
    78t 30 cm: Columbia DHX 3   WFX 260-1 / 261-2
    Opname 10-07-1930

Download mp3

zondag 4 januari 2015

Associated Glee Clubs of America (Columbia, 1925 live)


Ik heb eerder op mijn blog een serie gepost van Engelse HMV-opnamen met vroege elektrisch opgenomen live-opnamen uit 1926.
Nu 4 vroege elektrische opnamen van het label Columbia.

Het nieuwe elektrische opnamesysteem met microfoons werd ontwikkeld door de Bell Telephone Laboratorium, dat door Western Electric (Westrex) in productie werd gebracht. Het Westrex symbool werd in de plaat geperst als een omcirkelde W. Overigens herken je bij  HMV de elektrische opnamen aan het driehoekje dat in de plaat is geperst naast het matrijsnummer.

In 1925 werden de eerste 78t.plaat-opnamen met microfoon gemaakt. Dat leidde tot een enorme vergroting van de opnamemogelijkheden: allereerst was het frequentiebereik veel groter dan opnamen met een mechanische hoorn (het z.g. akoestische opnameprocédé), n.l. van 100 - 5000 Hz. 
En wat doen we met nieuwe speeltjes? De grenzen van de mogelijkheden opzoeken! Dus opnamen maken van grote gezelschappen (compleet symfonie-orkest met koren). Het registreren van live-optredens behoorden met het elektrische (microfoon)opname-procédé tot de mogelijkheden.

De eerste beststeller van een elektrische opname in Amerika werd uitgebracht door Columbia. Er was een mannenkoor te horen van 850 stemmen, dat zong in de Metropolitan Opera New York, met 4000 man publiek.
Het gebeuren vond plaats op 31 maart 1925. Columbia bracht van deze avond (voor zover ik weet) twee platen uit, die ik hierbij voeg, in Engelse persing. Je komt ze inderdaad regelmatig tegen.
Wat de tijdsduur van de songs betreft had het geheel gemakkelijk op twee dubbelzijdige 10 inch (25cm) 78t. platen gekund. Ongetwijfeld waren de 12 inch (30 cm) platen een stuk duurder...

Robin Hood is een operette, gecomponeerd in 1890 door Reginald de Koven (03.04.1859 - 16.01.1920), zijn meest succesvolle compositie.


Associated Glee Clubs of America (850 male voice choir):
Opname 31-03-1925, Metropolitan Opera House, New York

1  John Peel    2:45
2  Adeste Fideles (O come all ye faithful)    2:34
    78t 30 cm: Columbia 9048   98163/6

3  The sword of Ferrara    2:40
4  Hunting Song, from "Robin Hood" (Reginald de Koven)    2:33
    78t 30 cm: Columbia 9063   98164/5

Download mp3