dinsdag 22 maart 2016

Maartje Offers, Isolde Menges, Malcolm Sargent (HMV, 1926)


Pasen komt er weer aan, in Nederland zijn weer vele uitvoeringen van de Mattäus Passion van Bach te horen, een goede traditie. Daarom nu een vroeg-elektrische opname uit 1926 van een mooie Nederlandse alt. De opname is dus 90 jaar oud!

Maartje Offers (Koudekerk aan den Rijn, 27.01.1891 - Tholen, 28.01.1944): Nederlandse alt. Ze had les van Arnold Spoel, Johanna Hekking-van Hove, Jeanne Smit en Pauline de Haan-Manifarges. Enkele highlights:
1910: debuut in een kerkconcert in Leiden
1915: debuut als gast bij de Nieuwe Nederlandsche Opera als Mary ("Fliegende Holländer", Wagner).
1919: gastoptredens bij de "Fransche Opera" als Dalila ("Samson et Dalila", Saint-Saëns).
1920: gastoptredens bij de Opéra, Parijs, samen met Jacques Urlus, ook als Dalila, waarbij ze complimenten kreeg van Sain-Saëns zelf.
1920-1923: zong in NV Nationale Opera (van Willem van Korlaar Jr.).
1924-1927: Toscanini bood haar een contract voor La Scala, Milaan. Zij werd daarmee de eerste Nederlandse zangeres die dit gelukt is.
1926: maakte een tournee met Toscanini en enkele operasterren (w.o. Maartje) naar Amerika. Optredens in de Metropolitan en de opera van Chicago.
1926: zong bij Willem Mengelberg, New York Philharmonic (2e en 3e symfonie Mahler)
Ze trad regelmatig op in Engeland, waar ze dankzij haar grammofoonplaten populair was. 1928: Met Sir Thomas Beecham een tournee door Engeland, Schotland en Ierland
1927-1931: hoofdlerares solozang aan het conservatorium van Rotterdam
Na 1933 zong ze niet meer in Duitsland en Italië, en trok ze zich langzamerhand terug van de buitenlandse podia. Ook door haar suikerziekte, geconstateerd in 1935, werd ze gedwongen het wat kalmer aan te doen.
In de oorlog weigerde ze zich in te schrijven bij de Kultuurkamer, wat in 1941 het einde van haar loopbaan betekende. Mede doordat er geen insuline meer te verkrijgen was, is ze in januari 1944 bij haar zuster in Tholen overleden.

Circa 1921: Maartje maakte haar eerste grammofoonplaat: Ave Maria (Bach/Gounod) voor Artiphon.
1923: Milaan: HMV DB 728
1924: Milaan: DB 846, 847, 754, 756 (1924)
1926: Londen: HMV DB 907, 912, 913, 914, HMV DA 768, 824, 825, 914, 980, 1067 (1 kant)
1927: Londen: HMV DB 1185, 1577, HMV DA 1067 (1 kant)
1928: Londen: HMV DB 1158, 1286 (1 kant); HMV D 1576; HMV DA 925
1929: Londen: HMV DB 1285, 1286 (1 kant); HMV D 1834; HMV DA 1045; 
           HMV E 558, E 559
1930: Londen: HMV E 567, E 568

Van violiste Isolde Menges (16.05.1893 - 13.01.1976) heb ik mooie opnamen op mijn blog 78 toeren klassiek staan: de eerste opname van de Chaconne van Bach (1924), en opnamen van Beethoven en Schubert samen met de Belgische pianist Arthur de Greef (1925, 1927).

Ook dirigent Sir Malcolm Sargent is een bekende op mijn blogs: op 78 toeren klassiek vinden we 4 opnamen: van Britten (1946), Mozart (met Dennis Brain, 1943), Coleridge-Taylor, en Eck (met Jacques Thibaud, 1927). Op deze blog vinden we live-opnamen uit 1926 met fragmenten uit "The Messiah" van Händel, en een opname van Gustav Holst (1944)



Johann Sebastian Bach - "Matthäus Passion": Erbarme dich mein Gott    6:59
Maartje Offers, alt
Isolde Menges, viool
Malcolm Sargent, dirigent
78t 30 cm: HMV DB 907  (2-043046/7)   Cc7744-1; Cc7745-2
Opname Londen, 20-01-1926

Download mp3

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen