dinsdag 22 maart 2016

Maartje Offers, Isolde Menges, Malcolm Sargent (HMV, 1926)


Pasen komt er weer aan, in Nederland zijn weer vele uitvoeringen van de Mattäus Passion van Bach te horen, een goede traditie. Daarom nu een vroeg-elektrische opname uit 1926 van een mooie Nederlandse alt. De opname is dus 90 jaar oud!

Maartje Offers (Koudekerk aan den Rijn, 27.01.1891 - Tholen, 28.01.1944): Nederlandse alt. Ze had les van Arnold Spoel, Johanna Hekking-van Hove, Jeanne Smit en Pauline de Haan-Manifarges. Enkele highlights:
1910: debuut in een kerkconcert in Leiden
1915: debuut als gast bij de Nieuwe Nederlandsche Opera als Mary ("Fliegende Holländer", Wagner).
1919: gastoptredens bij de "Fransche Opera" als Dalila ("Samson et Dalila", Saint-Saëns).
1920: gastoptredens bij de Opéra, Parijs, samen met Jacques Urlus, ook als Dalila, waarbij ze complimenten kreeg van Sain-Saëns zelf.
1920-1923: zong in NV Nationale Opera (van Willem van Korlaar Jr.).
1924-1927: Toscanini bood haar een contract voor La Scala, Milaan. Zij werd daarmee de eerste Nederlandse zangeres die dit gelukt is.
1926: maakte een tournee met Toscanini en enkele operasterren (w.o. Maartje) naar Amerika. Optredens in de Metropolitan en de opera van Chicago.
1926: zong bij Willem Mengelberg, New York Philharmonic (2e en 3e symfonie Mahler)
Ze trad regelmatig op in Engeland, waar ze dankzij haar grammofoonplaten populair was. 1928: Met Sir Thomas Beecham een tournee door Engeland, Schotland en Ierland
1927-1931: hoofdlerares solozang aan het conservatorium van Rotterdam
Na 1933 zong ze niet meer in Duitsland en Italië, en trok ze zich langzamerhand terug van de buitenlandse podia. Ook door haar suikerziekte, geconstateerd in 1935, werd ze gedwongen het wat kalmer aan te doen.
In de oorlog weigerde ze zich in te schrijven bij de Kultuurkamer, wat in 1941 het einde van haar loopbaan betekende. Mede doordat er geen insuline meer te verkrijgen was, is ze in januari 1944 bij haar zuster in Tholen overleden.

Circa 1921: Maartje maakte haar eerste grammofoonplaat: Ave Maria (Bach/Gounod) voor Artiphon.
1923: Milaan: HMV DB 728
1924: Milaan: DB 846, 847, 754, 756 (1924)
1926: Londen: HMV DB 907, 912, 913, 914, HMV DA 768, 824, 825, 914, 980, 1067 (1 kant)
1927: Londen: HMV DB 1185, 1577, HMV DA 1067 (1 kant)
1928: Londen: HMV DB 1158, 1286 (1 kant); HMV D 1576; HMV DA 925
1929: Londen: HMV DB 1285, 1286 (1 kant); HMV D 1834; HMV DA 1045; 
           HMV E 558, E 559
1930: Londen: HMV E 567, E 568

Van violiste Isolde Menges (16.05.1893 - 13.01.1976) heb ik mooie opnamen op mijn blog 78 toeren klassiek staan: de eerste opname van de Chaconne van Bach (1924), en opnamen van Beethoven en Schubert samen met de Belgische pianist Arthur de Greef (1925, 1927).

Ook dirigent Sir Malcolm Sargent is een bekende op mijn blogs: op 78 toeren klassiek vinden we 4 opnamen: van Britten (1946), Mozart (met Dennis Brain, 1943), Coleridge-Taylor, en Eck (met Jacques Thibaud, 1927). Op deze blog vinden we live-opnamen uit 1926 met fragmenten uit "The Messiah" van Händel, en een opname van Gustav Holst (1944)



Johann Sebastian Bach - "Matthäus Passion": Erbarme dich mein Gott    6:59
Maartje Offers, alt
Isolde Menges, viool
Malcolm Sargent, dirigent
78t 30 cm: HMV DB 907  (2-043046/7)   Cc7744-1; Cc7745-2
Opname Londen, 20-01-1926

Download mp3

maandag 14 maart 2016

Xenia Belmas, Alexander Kitschin (Polydor, 1927)

Xenia Belmas (zittend op een stoel in het midden) na een optreden op het Stary Theater, mei 1927. Verder schrijfster Zofia Jachimecka (zittend tweede van links), prof Zdzislaw Jachimecki (zittend tweede van rechts), directeur van het Krakow Opera Eugene Bujański (zittend eerste van rechts), begeleider Alexander Kitschin (zittend eerste van links) en journalisten: Joseph Flach ( is de tweede van links), Stanislaw Mroz (staand, derde van links), Sophie Lewakowska (staand, vierde van links), Jadwiga Zbrożkówna (zittend op de vloer in het midden).

Xenia Belmas (Tchernihiv, Oekraïne, 23.01.1890 - Durban, Z.Afr., 02.02.1981): Sopraan, opgeleid aan het Conservatorium van Kiev door Päts. 
1913-1921: Opera van Odessa. Eerste successen als Wagnerzangeres, en als Tatiana in "Eugene Onegin" van Tchaikovski.
In 1921 vertrok ze met haar man, de dirigent Alexander Kitschin, uit Rusland en vestigde zich in Wiesbaden. Na verdere studies in Italië, gaf ze in Parijs in 1925 een reeks prestigieuze concerten en vervulde gastrollen tot 1927 in het Grand Opéra van Parijs, in het bijzonder als Aïda. 
In 1928 had ze veel succes bij concerten in Berlijn. 
In 1929 reisde ze met een Italiaanse operagezelschap door Australië. 
In 1931 gaf ze concerten in Monte Carlo; in 1932 volgde een tournee met gastoptredens door de Baltische staten. 
In 1934 maakte ze, samen met haar man, een concerttournee door Zuid-Afrika; ze bleef daarna als zanglerares in Durban.

Xenia Belmas heeft in totaal ca. 39 titels voor de plaat opgenomen: 7 voor Polydor in 1927, 12 voor Polydor in 1928, 14 titels voor Polydor in 1929, 4 titels voor Ultraphon in 1930 en 2 titels voor Polydor in 1932 (zie discografie Robert Johannesson).

Op de foto die ik op internet vond boven zien we behalve Xenia Belmas ook haar man Alexander Kitschin (helemaal links op de stoel), Op mijn blog 78 toeren klassiek staat een opname van de 5e symfonie van Tchaikovsky, opgenomen in 1928, een van de weinige plaatopnamen van Alexander Kitschin waarbij hij orkestwerk dirigeert.



1  Giacomo Puccini - "Madame Butterfly": Un bel di vedremo    4:19
2  Jules Massenet - "Manon": Obbediam del core alla voce    3:05
Xenia Belmas, sopraan; orkest o.l.v. Alexander Kitschin
78t 30 cm: Polydor 66636   J 24126/7   494/495 bm
Opname Berlijn, 1927

Download mp3

vrijdag 4 maart 2016

Fernando de Lucia, Olga Perugino (Phonotype, 1918)


Fernando de Lucia (Napels, 11.10.1860 - Napels, 21.02.1925): Italiaanse tenor met een grote internationale carrière. Op mijn blog LP's Opera en Klassiek heb ik een complete box op het label Rubini met 5 LP's met zijn G&T-opnamen, gemaakt tussen 1902 en 1909, gedigitaliseerd. 
Maar hij heeft veel meer opnamen gemaakt voor het label Phonotype dan voor G&T:
1902-1909: G&T: 70 opnamen
1911: Fonotipia: 30 opnamen
1917-1921: Phonotype: 243 opnamen.

Deze plaat is een vinyl herpersing van een 30 cm en een 25 cm opname van Fernando de Lucia. Het matrijsnummer op de "echte" Phonotype van kant 2 is C 2021. 

Over de sopraan Olga Perugino heb ik geen gegevens kunnen vinden.

Vincenzo Bellini - "La Sonnambula":
1  Perdona, o mia diletta ... Prendi, l'anel ti dono    4:16
2  Sposi or siamo    2:17
Fernando de Lucia, tenor; Olga Perugino, sopraan (+ orkest)
78t 30 cm: Phonotype M 2020 / M 2021
Opname Napels, 11-09-1918

Download mp3